Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
default-banner-l-01.jpg

BMW 1er M Coupe

BMW 1er M Coupé v přehledu

Zde najdete obsáhlý přehled informací o automobilu BMW 1er M Coupé včetně nejdůležitějších charakteristik, typu motoru, výbavy a dalších důležitých informací o tomto modelu. Přečtěte si více

Nové od:
Použité od:
*Nejnižší cena na stránce AutoScout24 za poslední měsíc

BMW M1 je sportovním vozem od německé automobilky BMW, vyráběný v letech 1978 až 1980. Ve výrobní řadě BMW se tento vůz také označoval jako BMW E26. Na konci 70. let italský výrobce Lamborghini uzavřel smlouvu s BMW na výstavbu výrobního závodního auta. Spolupráce však neprobíhala úplně hladce, proto byla BMW nucená se do výroby vozu pustit na vlastní pěst. Ve výsledku se zrodil vůz BMW M1, který se nabízel na prodej po dobu tří let. Byl to první masově vyráběný vůz se středně výkonným motorem (tím druhým byl i8 BMW). Verze motoru BMW M1 byla později použitá v jihoafrické verzi BMW 745i, stejně jako E24 BMW M6 / M635CSi a E28 BMW M5. Motor MBW M1 měl šest samostatných klapek, čtyři ventily na válec a produkoval 277 PS (204 kW, 273 koní). Vozy M1 dosahovaly nejvyšší rychlosti 260 km/h.

Model M1 kupé byl ručně sestaven v továrně BMW. Výroba tohoto modelu trvala od roku 1978 do 1981 pod vedením motoristické divize společnosti BMW. Na designu vozu kupé se podílel Giorgio Giugiaro, který čerpal inspiraci ve voze BMW Turbo show z roku 1972. Původně měla společnost Lamborghini připravit návrh a prototypy budoucího vozu. BMW a Lamborghini se však neshodly po finanční stránce. Proto v dubnu 1978 společnost BMW převzala kontrolu nad projektem. Technická stránka návrhu však stále nebyla dokončena. Proto se část projektového týmu Lamborghini nabídla, že práci na projektu dokončí. Model BMW M1 tak spatřil světlo světa.

Za celou historii výroby modelu M1 bylo vyrobeno pouhých 453 vozů. Tím pádem je BMW M1 nejvzácnějším vozem BMW. Ze 453 vyrobených vozů bylo 20 závodních modelů vytvořených pro mistrovství BMW M1 Procar.

Duch BMW M1 se však vyskytuje v modelu M635Csi a první generaci M5, jejíž vozy disponují modifikovanou verzí motoru M88/1. Motorová řada BMW M1 zahrnovala různé druhy motorů, což se také různě projevilo na úspěchu vozů M1 v motoristických závodech. V roce 2004 časopis Sports Car International umístil BMW M1 na seznam 10 špičkových sportovních vozů sedmdesatých let. Řada M1 však nesouvisí s vozy řady 1, jejichž výroba začala právě v roce 2004. Ani nijak nesouvisí s modelem BMW řady 1 M Coupé, jehož výroba byla zahájena v modelovém roce 2010.

Koncept BMW M1 z roku 2008

V dubnu 2008 společnost BMW představila veřejnosti obnovený koncept vozu M1. Stalo se tomu tak u příležitosti třicátého výročí modelu M1. Koncept vozu používá uspořádání s motorem uprostřed a celkový styl exteriéru má vypůjčený od obou původních vozů M1 a BMW Turbo show. Nový koncept na poctu BMW M1 byl uveden během akce Concorso d'Eleganza Villa d'Este, která se konala v Itálii v roce 2008. Na designu konceptového vozu se opět podílel tvůrce původního návrhu BMW M1 Giorgio Giugiaro. Nápad na konceptový vůz byl tentokrát inspirován vozy série BMW Turbo, jenž byl navržen konstruktérem Paulem Bracqem. BMW Turbo byl ve své podstatě souhrnem všech aktuálních technických a designových inovací společnosti BMW. Přední část vozu nejvíc vyčnívala z celkového vzhledu konceptového vozu. Vepředu byly umístěny sportovní dvojité světlomety. Nebyly však typu pop-up, jak tomu bylo u původní verze M1. Tradiční design přední mříže, typický pro vozy BMW, byl nicméně zachován. Na zadní části konceptového vozu se také umísťoval dvojitý odznak, stejně jako tomu bylo u původní M1. Bližší specifikace konceptu nového vozu nikdy nebyly zveřejněny. Na veřejnost se nedostaly ani žádné fotky interiéru či exteriéru. Společnost BMW potvrdila, že konceptový vůz na základě platformy BMW M1 se nebude vyrábět. Později v roce 2014 však byla zahájena výroba vozu I8 BMW, který je založen na koncepci Efficient Dynamics BMW Vision ovlivněné konceptem M1.

Mistrovství BMW Procar

V roce 1979 šéf motoristické divize BMW přišel s nápadem na mistrovství v motorsportu za účastí vozů M1. Závodní série byla vytvořena za účelem podpořit výrobu vozů BMW M1. Společnost BMW totiž potřebovala dostatek vozů M1, aby se dostala do klasifikace skupiny 4 v mistrovství světa. Nová série závodů, známá také jako Mistrovství Procar BMW M1, sloužila jako podpůrná série pro závody Formuli 1. Mistrovství Procar BMW se zúčastnila spousta řidičů Formule 1. Závodní série běžela po dobu 2 let. Sezónu 1979 vyhrál řidič Niki Lauda, kdežto v následující sezóně zvítězil Nelson Piquet.