Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
fiat-500-l-01.jpg

Fiat

Italská radost ze života s moderním designem, kompaktní konstrukce a nízká cena - to je Fabbrica Italiana Automobili Torino , krátce FIAT neboli v češtině „Italská automobilka Turín“. Podobně jako název Audi (lat. "Poslouchej!"), má také Fiat latinský význam a znamená „ ať se stane ”. Tak „se stala“ společnost v 50. letech prodejem modelů Seicento a Cinquecento součástí italského hospodářského zázraku. Dnešní modely, jako je Fiat Panda, Punto III, nástupce Stilo - Bravo a nová verze Fiat 500 neboli 500L nad kterými srdce zaplesá. V roce 1987 o sobě dal vědět Fiat Croma - první osobní vůz poháněný naftou s přímým vstřikováním. Také v současné době si Italové vytyčili s alternativními pohony, 95% recyklací součástek ze starých vozidel a s eco:Drive konceptem jasný cíl směrem k ekologicky šetrné budoucnosti na čtyřech kolech. Kromě automobilového průmyslu je tento průmyslový obr činný také ve výrobě kolejových vozidel, lodních motorů a motorů letadel, k tomu se přidala i oblast elektrárenské technologie a angažovanost v bankovnictví a pojišťovnictví. Zde zjistíte, jak se to stalo:

Domovem Fiatu je od 1. července 1899 čtvrté největší město na západě Itálie. K osmi zakládajícím členům patří Giovanni Agnelli, zakladatel dynastie Agnelli, která charakterizuje osud Fiatu až do dnešních dnů. Jako startovní kapitál dalo 30 akcionářů k dispozici sumu v celkové hodnotě 800 000 lir. Pouhý rok po založení sjel první Fiat s názvem 3,5 HP z pásu - těžko uvěřit: model tehdy neměl ani zpátečku. Stejně sporý jako původní počet 150 zaměstnanců bylo i přibližně 30 vozidel z prvního roku výroby. Nicméně to nezabránilo Fiatu krátce po založení zažít první závodní úspěchy: S Corsou s 24 HP, která byla představena v roce 1902, Vincenzo Lancia vyhrál závod Sassi-Superga, ve druhém Giro d'Italia vytvořil Giovanni Agnelli s Fiatem 8 HP nový rekord.

Počet zaměstnanců se zvýšil do roku 1906 až na 2 500, dvě třetiny produkce jsou určeny pro export. Fiat je na cestě k růstu a oslavuje zejména dovoz do Spojených států, který přinesl rychlé úspěchy. Také triumfy v automobilových závodech pokračují: Fiat 300 HP Record , prezentovaný v roce 1911 byl vyroben s cílem vytvořit nový světový rychlostní rekord. Vozidlo s výkonem až 290 koní zdolalo již tehdy rychlost 200 km/h.

20. až 60.léta: Fiat uhání do světa

Po vzoru značky Ford, průkopníka v sériové výrobě, obnovuje Giovanni Agnelli, nyní prezident Fiat, ve 20. letech automobilovou výrobu a začíná od nuly. S modely Torpedo a Spider Fiat dosáhl ve 30. letech rekordních prodejů. Nicméně největší úspěch byl zaznamenán v 60. letech. S modely Fiat 124 a Fiat 127 a Fiat 128, které získaly v letech 1969 a 1971 titul Evropský automobil roku, bylo dosaženo skvělých prodejních čísel.

V 60. letech Fiat převzal hned několik renomovaných automobilek: V roce 1966 Fiat získal podíl ve Ferrari, v roce 1969 Lancii, která se dostala do finančních potíží. Spolupráce s Ferrari se brzy začala projevovat na nových modelech Fiat, jako je Fiat Dino kupé a nový Spider.

Modely Fiat zaplnily nejen italské ulice, ale staly se součástí pouliční scény celé Evropy, také severní a jižní Ameriky. Výroba probíhala v globálním měřítku. Modely Fiat byly vyráběny na základě licence v Turecku, Polsku, bývalém Sovětském svazu a ve Španělsku, rozšířené výrobní závody byly hlavně v Jižní Americe.

70. léta: Fiat začíná pociťovat krizi

Od poloviny 70. let se ocitá firma v krizi, která nabývá stále více znepokojivých rozměrů, v 80. letech a ani dnes není úplně překonána. Ačkoli Fiat v 50. a 60. letech s výrobou levných vozů pro každého slavil velké úspěchy, v době rostoucích požadavků na kvalitu a velkých technických inovací ze strany konkurentů se Fiat dostal se svou dosavadní výrobní a obchodní politikou do vážných problémů. Vozidla z dílny Fiat byla považována kazivá a nespolehlivá, což sebou v Německu přineslo uštěpačný překlad zkratky Fiat na „Fehler In Allen Teilen“ neboli „vada ve všech součástkách“.

Ránou pro Fiat bylo víceméně nucené stažení z trhu v USA - důvodem byl silný vzestup japonských automobilů: především Toyota se silně etablovala díky energetické krizi v 70. letech a spolu s luxusní dceřinou společností Lexus vytlačila už tak zbídačenou značku Fiat z amerického trhu. Kdysi úspěšné modely Punto a Panda sice stále přitahovaly pozornost - úspěchy předchozích dob však byly nadobro pryč.

Přelom tisíciletí: Fiat bojuje bez přestání

K překonání krize zahájil Umberto Agnelli v roce 2003 - krátce před svou smrtí v roce 2004 - zásadní restrukturalizaci politiky. Fiat následoval od té doby agresivní expanzní postupy, aby si získal nové trhy a získal zpět trhy ztracené. Reorganizace koncernu stále ještě neskončila, současný vývoj je ale většinou pozorovatelů hodnocen kladně. Záchranné operace churavějící skupiny Fiat byly podpořeny finanční injekcí v hodnotě 750 milionů eur od rodiny Agnelli. Slibné nové nebo revidované modely přinesly nový impuls a měly splňovat náročné požadavky na kvalitu. Tak nový Fiat Panda dosáhl v roce 2004 na ocenění Evropské auto roku.

Fiat dnes: Rehabilitace byla úspěšná

I přes hořké ztráty se Fiatu podařilo udržet si nezávislost až do dneška. Pomohla přitom již tradiční spolupráce s PSA Peugeot Citroën, stejně jako spolupráce s General Motors a Tata Motors. Prodej nových modelů slibně narůstá. Například Grande Punto byl nejprodávanějším autem v Evropě v prvním čtvrtletí roku 2006. Prodej nového Fiatu Bravo (typ 198) předčil v roce 2007/2008 očekávání a nová verze Fiat 500 posílila pozici Fiatu na trhu - Fiat 500 je považován díky svému retro designu za kultovní model.