Koupit Ford ojetý vůz u Autoscout24

Najděte si Váš požadovaný automobil.

Nabídky dle vašeho vyhledávání

Nabídky dle vašeho vyhledávání

V roce 1903 založil Henry Ford Ford Motor Company; učinil tak poté, co modely z jeho první firmy Detroit Automobile Company, která zkrachovala po třech letech, vyhrávaly závody proti vozům jiných výrobců. Ku příležitosti založení navrhla Childe Harold Wills logo, "modrou švestku" - toto logo bylo sice v Německu zakázáno nacisty, ale opět si k nám našlo cestu v roce 1975.


Úspěch Fordu se dostavil rychle: závodník Barney Oldfield byl z prvního modelu Ford Motor Company 999 nadšený, a zažehl tak zájem amerického lidu. Po experimentech s několika modely začala v roce 1908 výroba modelu T (nazývaného také Tin Lizzy). Díky automobilovým závodům se Tin Lizzy v prvních letech těšila velké popularitě a prodávala se v řádu desítek milionů.


Továrny Henryho Forda byly známé dobrými pracovními podmínkami: zaměstnanci Fordu měli pracovní dobu 8 hodin denně a dostávali vysoké mzdy, Ford byl ovšem striktně proti odborům a za onou shovívavostí vůči jeho zaměstnancům stály jeho obchodní záměry - měla se posílit kupní síla zákazníků a snížit cena aut. Přesto byl Ford v tomto ohledu velmi progresivní: od roku 1918 byla navíc vedle určitých racionalizací u Fordu jakožto u prvního výrobce automobilů představena montážní linka, tehdy absolutní novinka v průmyslu.


V letech 1917-1925 začal Ford poprvé vyrábět i nákladní automobily, traktory, lodě a letecké motory. O dva roky později, v roce 1919, převzal vedení společnosti Fordův syn Edsel, který se v roce 1927 doázal prosadit vůči svému otci a vytvořil nový model s vylepšenou technologií - model A. Dva roky po jeho smrti v roce 1943 a po přechodném období, kdy Henry Ford znovu převzal vedení firmy, získal tento post Henry Ford II, Fordův vnuk.


V roce 1925 byla v Berlíně založena akciová společnost Ford Motor Company, v roce 1931 byl nicméně závod uzavřen a přemístěn do Köln-Niehl. Ve stejném roce šel do výroby model A, následován v roce 1935 typem Eifel a v roce 1939 Fordem Taunus, který byl známý jako "hrbáč". Stejného roku se z Ford Motor Company AG stal Ford-Werke AG. Paradox firemní historie: během druhé světové války vyráběl Ford v Americe pro spojence, v Německu zároveň pro Wehrmacht. V následujících letech vznikaly nové variace Fordu Taunus, v roce 1958 dosáhl prodej poprvé hranice 100,000 prodaných kusů.


V 50. letech v USA sjel z linky sportovní vůz Thunderbird a společnost šla na burzu. V roce 1964 se zrodil legendární Mustang. O tři roky později vznikl Ford Europe sloučením závodů v Kolíně nad Rýnem a Ford of Britain. O rok později byla v Německu zahájena produkce Ford Escort, v roce 1976 pak přišelFord Fiesta jakožto první malé auto od Fordu; rok 1982 pak byl ve znamení Ford Sierra, nástupce modelu Taunus.


Prvním modelem velkovýroby s ABS v základní výbavě byl v roce 1985 Ford Scorpio. Usilovalo se také o nástupce legendárního Mustanga: Ford Probe měl jít od roku 1988 v jeho šlépějích v segmentu sportovních vozů.


Od roku 1996 je zde nový minivůz Ford Ka. V roce 2002 vznikl společně s Fordem Maverick, ve spolupráci s Mazdou, první SUV, (Sports Utility Vehicle) od Fordu. Dnes patří pod firmu Ford rovněž značky Lincoln, Mercury, Mazda, Jaguar, Land Rover, Aston Martin a Volvo. V současné době je Ford Motor Company hned za General Motors druhým největším výrobcem v automobilovém průmyslu. Od počátku 90.let se společnost angažuje také v otázkách životního prostředí a v roce 1999 vyvinula model P 2000 – auto, které jezdí na vodík, ale prozatím není na trhu k dostání.


Mehr anzeigen