Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
toyota-yaris-l-01.jpg

Toyota Yaris

Toyota Yaris v přehledu

Zde najdete obsáhlý přehled informací o automobilu Toyota Yaris včetně nejdůležitějších charakteristik, typu motoru, výbavy a dalších důležitých informací o tomto modelu. Přečtěte si více

Nové od:
Použité od:
*Nejnižší cena na stránce AutoScout24 za poslední měsíc

Yaris je jedním z nejpopulárnějších vozů japonské značky Toyota, kterou v roce 1924 založil Sakichi Toyoda. Společnost se původně jmenovala právě podle jeho příjmení - Toyoda, v roce 1937 se ale přešla na zvučnější a jednodušší název Toyota, používaný až do současnosti. Subkompaktní automobil Toyota Yaris se vyrábí od roku 1999, kdy byl uveden na trh jako náhrada za model Toyota Starlet. Název je odvozen od Charis, jedné z Grácií a řecké bohyně krásy a inspirace. Yaris je auto, které Toyota navrhla především pro evropský trh a důraz kladla na ekologickou šetrnost a co možná nejmenší množství emisí.

První generace - XP10

Samotné Toyotě Yaris předcházel koncept s názvem Funtime, který byl v roce 1997 představen na automobilovém veletrhu v německém Frankfurtu. První generace Toyoty Yaris - XP10 - byla vyráběna mezi lety 1999 a 2005. V Japonsku, zemi svého původu, se prodávala pod názvem Toyota Vitz. První generaci automobilu navrhl řecký automobilový designér Sotiris Kovos a v Japonsku byla uvedena na trh v lednu roku 1999. Na evropský trh se dostala v březnu téhož roku a o sedm měsíců později, v říjnu, byla pod názvem Toyota Echo dostupná i pro řidiče v Austrálii a na Novém Zélandu. Při svém uvedení na trh Toyota Yaris vyhrála cenu Japonské auto roku. Na evropském trhu byla první generace Toyoty Yaris v prodeji s čtyřválcovým benzinovým motorem s objemem 1,0 nebo 1,3 litru vybaveným technologií VVT-i, díky které motor s obsahem jednoho litru a silou 70 koní dokázal při menší spotřebě a emisích vydat podobný výkon jako motor s objemem 1,4 litru. V roce 2001 byla do nabídky přidána také Toyota Yaris T Sport s benzinovým motorem o objemu 1,5 litru a v roce 2002 k arzenálu přibyl také model s dieselovým motorem D4-D o objemu 1, 4 litru, který nabízel výkon 56 kW (75 koní).

Druhá generace - XP90

Druhá generace Toyoty Yaris - XP90 - se v Evropě prodávala mezi lety 2005 a 2013 jako hatchback nebo sedan. Hatchback byl evropským ekvivalentem druhé generace japonské Toyoty Vitz, která byla navržena ve Francii, zatímco sedanová verze, v Japonsku prodávaná jako Toyota Belta, byla navržena v japonských návrhářských studiích Toyoty. Toyota XP90 se vyráběla ve Francii, Thajsku a Japonsku. U hatchbacku byl čtyřválcový jednolitrový motor první generace nahrazen třívalcovým motorem z Toyoty Aygo. Motor s objemem 1,3 litru byl přepracován za účelem zvýšení výkonu a výkon 1,4litrového dieselového motoru byl zvýšen na 66 kW (89 koní). Druhá generace Toyoty Yaris byla prvním vozidlem své třídy, které nabízelo devět airbagů.

Třetí generace - XP130 / XP150

Třetí generace Toyoty Yaris byla na trh uvedena v roce 2011 a prodává se až do současnosti. Mezi lety 2011 a 2013 byla dostupná pouze jako hatchback (který je ekvivalentem japonské Toyoty Vitz), v roce 2013 ale do nabídky přibyl také sedan - ten je evropským ekvivalentem japonského modelu Toyota Vitz - XP150. Hatchback má oproti druhé generaci vozidla sportovnější vzhled a prostornější interiér. V Evropě je nabízen se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, pěti a šesti stupňovými manuálními převodovkami a CVT převodovkou se sedmi stupni. Hatchbacková verze Toyoty Yaris získala hodnocení pěti hvězd v testech bezpečnosti ENCAP. V roce 2014 se jeho třetí generace dočkala faceliftu, který měl mimo jiné vylepšit pohodlí jízdy a kvalitu interiéru a snížit hlučnost při vyšších rychlostech. Sedanová verze třetí generace Toyoty Yaris, v Japonsku prodávaná jako Toyota Vios, byla představena v březnu 2013 v thajském Bangkoku. Design interiéru i exteriéru sedanu je podle slov výrobce inspirován designem luxusních sportovních aut. Velký důraz je kladen také na prostornost interiéru. Mezi ostatními vozy ve své třídě (Škoda Fabia, Ford Fiesta, VW Polo a další) se rozhodně neztratí a mezi odborníky i běžnými řidiči je přijímána velmi kladně. Osloví především řidiče, kteří hledají šetrné a menší, ale přesto prostorné, auto.

Hybridní verze

Yaris je auto, které bylo od začátku koncipováno s ohledem na životní prostředí. Tento důraz byl ještě umocněn v roce 2014, kdy se faceliftová verze třetí generace Toyoty Yaris jako první malý hatchback na světě dočkala hybridního pohonu - tedy kombinaci jízdy na benzín a na elektřinu. Akumulátor není třeba dobíjet - dobíjí se sám při brždění. Hybridní pohon přijde vhod především při jízdě po větším městě, kdy je třeba často zastavovat a znovu se rozjíždět. Díky hybridní technologii se spotřeba může dostat i pod čtyři litry na sto kilometrů.