Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
aston-martin-l.jpg

Aston Martin

Některé sportovní vozy Aston Martin jsou tak exkluzivní, že se nedají koupit. DB10 je luxusní závodník. Byl vytvořen pouze pro jednoho jezdce - pro Jamese Bonda. Ve filmu "Spectre" uniká 007 ve stříbrošedém kupé DB10 ulicemi nočního Říma. Výjimečný Aston Martin, který nikdy nenajdete na trhu ojetých automobilů. Těchto pozdravů pro Bonda bylo ve fabrice Aston Martin v anglickém Gaydonu vyrobeno celkem 10. Osm z těchto sportovních vozů se zúčastnilo natáčení filmu a zbylé dva procestovaly svět v reklamních cílech. Již více než 50 let tato malá automobilka vyrábí nejrychlejší služební auta pro státní úředníky. Nicméně její modelová řada a historie sahají ještě dál. Během více než 100 let konstruktéři, inženýři a designéři vytvářejí pro společnost Aston Martin velkolepé modely, které se stávají hrdiny filmů a zrychlují tlukot srdce každého automobilového fanouška.

Aston Martin je výrobce, který nevyvolává zlatou, ale automobilovou horečku.

Aston Martin prototyp Coal Scuttle z roku 1914

Společnost byla založena v roce 1913 Robertem Bamfordem a Lionelem Martinem, a pojmenovaná podle zakladatelů Bamford & Martin Ltd. Oba byli předtím prodejci automobilů značky Singer. Ale Martina již chytla horečka sportovních vozů: Na upraveném automobilu Singer vyhrál v roce 1914 závod do vrchu Aston Hill Climb. Martin a Bamford postavili prototyp sportovního vozu, který byl o rok později uveden jako první Aston-Martin ještě s pomlčkou v názvu. V roce 1920 Bamford opustil společnost, protože plánovaná výroba automobilů jej nezajímala. V té době pomohl firmě americký milionář Louis Vorow Zborowski. Ten nejenom investoval do firmy značné prostředky, ale díky svým světovým rekordem dostal značku do povědomí automobilové veřejnosti. Úspěch však trval jen krátce: Zborowski zemřel po nehodě při Velké ceně Itálie v Monze, společnost podala v roce 1925 návrh na konkurz, Martin odstoupil.

Lionel Martin zakladatel společnosti Aston-Martin-na trati Brooklands 1922.

V následujících letech se několikrát změnili majitelé i sídlo společnosti, ale Aston Martin zůstal věrný své závodní tradici. S novým názvem Aston Martin Motors Ltd. vyráběla společnost sportovní vozy, které získaly nejedno vítězství v automobilových závodech té doby: Například v RAC Tourist Trophy v Silverstone a Mille Miglia mezi Bresciou a Římem, ale také v 24hodinovém závodě v Le Mans nebo Spa. Mimochodem, v roce 1980 vyrobila společnost NG Cars repliky těchto modelů od Aston Martin, které občas najdete na trhu s ojetými automobily. A konečně, v roce 1936 padlo rozhodnutí začít vyrábět na bázi závodních automobilů silniční modely. Byla zkonstruována otevřená čtyřmístná kupé se skládací střechou a uzavřené sedany. Tyto vozy byly přijaty s obrovským nadšením veřejnosti. Není se čemu divit, závodní tým Aston Martin byl v polovině 30. let velice populární. Část příznivců vytvořila první fanklub automobilové značky na světě - klub majitelů Aston Martin (AMOC), který má dnes téměř 5 tisíc členů po celém světě.

David Brown: podnikatel, který miloval Aston Martin

 Aston Martin DB1 pohled zepředu Aston Martin DB2 pohled zapředu

Před druhou světovou válkou bylo ručně vyrobeno jen několik set vozidel Aston Martin, která jsou v současnosti velice drahými raritami. Během války se společnost díky objednávkám z resortu obrany držela nad vodou, ale na vývoj nových sériových modelů nebylo dost peněz. Poté společnost Aston Martin Motors Ltd. odkoupil britský podnikatel David Brown, který zbohatl díky prodeji traktorů, a začal podporovat vývoj prvního poválečného modelu, neoficiálně nazývaného Aston Martin DB1, kde DB v označení DB-série byly iniciálami jména David Brown. Motory pocházely od společnosti Lagonda, kterou Brown koupil také, a sloučil obě automobilky do Aston Martin Lagonda Ltd. S Aston Martin DB2 se Britům podařilo vrátit zpět do závodního cirkusu, v neposlední řadě díky Johnu Wyeru, který vedl tým při vítězstvích v LeMans a na Nürburgringu, a později jako řediteli závodu Aston Martin. Modely – Aston Martin DB3, inspirovaný designem Porsche a elegantní Aston Martin DB4 s jeho silným šestiválcovým motorem – byly až do poloviny 60. let především závodními automobily.

 DB5 a Sean Connery v roli JamesaBonda Aston Martin V8 Vantage pohled zepředu

Počínaje modelem DB5, který byl vyroben v roce 1963, se Aston Martin začíná více orientovat na uplatnění svých vozů na silnicích. Výrobce sportovních vozů se etabloval jako exkluzivní značka mezi britskými automobilkami. Přelomovým se pro Aston Martin stalo to, že ve filmech "Goldfinger" (1964) a "Thunderball" (1965) se James Bond alias Sean Connery prohání na modelu DB5 vybaveném různé gadgety. Nástupcem byl model Aston Martin DB6, který vyšel z dílny v roce 1965 a nabízel místo až pro čtyři osoby. Poprvé od konce války byl opět k dispozici kabriolet von od Aston Martin. Název pro DB6 verzi s elektricky odklápěcí střechou byl "Volante". Tyto modely Aston Martin jsou neustále vyhledávány na trhu s ojetými automobily jako sběratelské skvosty. Koncem 60. let začínají Britové upouštět od prvků italského designu, tak typických pro jejich roadstery a kupé: Aston Martin DBS je jednoznačně zaměřen na americké Muscle Cars. Avšak veliký úspěch se nedostavil. Začátkem 70. let opět hrozil společnosti Aston Martin úpadek, zemědělské stroje Davida Browna již nedokázaly udržet nad hladinou divizi sportovních vozů.

Kvantum útěchy (Quantum of Solace) pro všechny fanoušky: Aston Martin pokračuje přes vzestupy a pády dodnes

Aston Martin Lagonda se odvážil použít zcela nové designérské řešení, které dodnes vyvolávají spory. Aston Martin DB7 pohled zepředu

V následujících letech byl Aston Martin při automobilových honičkách silnější než Bond. Brzy na to se investoři rozhodli opustit společnost, avšak vytvořené modely Aston Martin Lagonda a V8 Volante se prodávaly dost dobře, díky čemuž se společnosti dařilo rozvíjet se samostatně. Koncem 80. let koupil společnost americký koncern Ford a Aston Martin získal ve svůj prospěch nové modely, jako je DB7 z technického vývoje dceřiné společnosti Ford - Jaguar. Dokonce i v modelech Aston Martin Vanquish a Aston Martin DB9 byly použity motory, které byly vyvinuty pro Jaguar. V roce 2002 James Bond alias Pierce Brosnan ve filmu "Dnes neumírej" po 15leté přestávce znovu seděl za volantem Aston Martin. V roce 2007 vstoupili do společnosti opět noví majitelé, tentokrát investoři z Kuvajtu. Předtím se však stalo: Po padesátileté přestávce automobil s motorem vyrobeným společností Aston Martin se znovu účastnil 24hodinového závodu v Le Mans. Do výrobního programu se dostávají neobvyklé modely: Model Cygnet je luxusní kompaktní vůz vycházející z Toyota iQ, beim One-77 je super sportovní vůz s výkonem 760 koní.

Aston Martin Cygnet pohled zepředu Aston Martin Rapide S pohled zepředu

V roce 2011 následoval Aston Martin Virage, který oživuje starý název značky a nabízí vzrušující směs komfortu a sportovnosti. K novějším modelům Aston Martin, které také snadno najdete na trhu ojetých vozů, patří DB9, který se vyráběl od roku 2004. Aktuální top vozidla jsou Aston Martin DBS, který se vyráběl v letech 2007 až 2012 a rok před zahájením výroby jej mohli diváci spatřit ve filmu "Casino Royale" a jeho nástupce, Aston Martin V12 Vanquish (Konkrétně: Model, který se špiónovi nezalíbil ve filmu "Skyfall", a místo něj jezdí na klasickém DB5). Od roku 2013 se ve společnosti Aston Martin angažuje koncern Daimler, budoucí motory jsou vyvíjeny společně s firmou Mercedes-AMG. V roce 2016 byl na trh uveden další špičkový model: DB11, který je opticky identický s DB10. Teď již člověk nemusí být špiónem, aby se mohl projet po nočním Římě na nejnovějším Aston Martin.

Tyto modely výrobce se používají ve filmu Moonraker (1979).

název modelu roky výroby motor Leistung Maximální rychlost Bondovka
Aston Martin DB5 1963 až 1965 Čtyřlitrový, šestiválcový řadový motor 286 koní 229 km/h Goldfinger (1964), Thunderball (1965), Zlaté oko (1995), Zítřek nikdy neumírá (1997), Jeden svět nestačí (1999), Casino Royale (2006), Skyfall (2012)
Aston Martin DBS 1967 až 1972 Čtyřlitrový, šestiválcový řadový motor 282 koní 225 km/h V tajné službě jejího Veličenstva (1969)
Aston Martin V8 1969 až 1989 5,3 litrový motor V8 395 koní 274 km/h Ve verzi Vantage: Dech života (1987)
Aston Martin DB7 1994 až 2003 3,2 litrový šestiválcový řadový motor 340 koní 250 km/h ---
Aston Martin DB9 2004 až 2016 5,9 litrový motor V12 350 koní 306 km/h ---
Aston Martin DBS V12 2007 až 2012 6,0 litrový motor V12 517 koní 307 km/h Casino Royale (2006), Quantum of Solace (2008)
Aston Martin DB10 2014 4,2 litrový motor V8 405 koní 280 km/h Spectre (2015)