Najděte ojeté Citroen C5 na AutoScout24

Citroen C5

Citroën C5

Citroën C5 je velké rodinné auto, vyráběné francouzskou automobilkou Citroën od března 2001. Nyní ve své druhé generaci ve třídě rodinných aut C5 nahradila Citroën Xantia. Jedná se o první Citroen, který nese nové pojmenování divize Cx.

První generace (DC/DA, 2000 - 2007)

C5 se vyrábí v provedení sedan/liftback a kombi (pod označením Break). V roce 2004 prošla C5 celkovou modernizací a faceliftem. Na platformě C5 ( PF3) se vyrábí i Citroën C6 a Peugeot 407. První generace C5 byla poslední řada vyvinutá pod vedením Jacquesa Calveta (1982 - 1999). C5 měla hydropneumatické odpružení, které se nazývalo Hydractive 3. Zásadní změnou tohoto systému bylo použití elektronických senzorů místo mechanických výškových korektorů, které jsme mohli vidět u předchozích vozů s hydropneumatickém odpružením. To umožnilo automatické ovládání svtětlé výšky vozu pomocí počítače. Při vysokých rychlostech je světlá výška auta snížena pro lepší odpor vzduchu a při nízkých rychlostech na nekvalitní cestě je světlá výška zvednuta. Ruční ovládání světlé výšky bylo zachováno, ale pokud bylo nastavení nevhodné pro danou rychlost, počítač upravil světlou výšku automobilu automaticky. Hlavní změnou bylo to, že brzdy ani řízení již nebyly poháněny stejným hydraulickým systémem jako odpružení, ale posilovač řízení používal stejnou tekutinu LDS s vlastním čerpadlem. Dalším faktorem může být velmi citlivá povaha „tradičních“ brzd Citroënu, které se těžko přizpůsobují na jiné hydropneumatické vozy, i když je to někdy považováno za lepší. V září 2004 podstoupil C5 hlavní facelift (nová přední a zadní část), aby byl v souladu se vzhledem nového Citroënu C4. Hatchback byl prodloužen z 4,618 mm na 4,745 mm a kombi z 4,755 mm na 4,840 mm. Tato nová verze dostala také natáčecí směrové světlomety. Hydractive odpružení zlepšuje kvalitu jízdy, udržuje vůz stabilní a umožňuje auto řídit na třech kolech, jestliže je jedna pneumatika prasklá. Odpružení je odvozeno od hydropneumatické suspenze používané v roce 1950 pro Citroën DS. Změny výšky pomocí hydractive odpružení jsou v rozsahu až do 15 mm (0,6 palce) na přední nápravě a 11 mm (0,4 palce) na zadní nápravě. Výroba skončila v prosinci 2007 s tím, že konečné výrobní číslo bylo 720 000. V Británii se od roku 2001 do roku 2004 prodalo 45 502 vozů C5. Zážehové motory se vyráběly v objemech 1,8 l, 2,0 l a 3,0 l; vznětové motory pak jako 1,6l, 2,0l a 2,2l.

Druhá generace (RD/TD, 2008 - současnost)

Druhá generace C5 byla oficiálně představena v říjnu 2007 a místo tvaru karoserie hatchback byla pravidelná. Ttato druhá generace je často kritizována, zejména hlavními Citroën fanoušky, pro její německý design, který dělá z C5 německý sedan. Prodej sedanu C5 byl zahájen v únoru 2008. Verze kombi se začala prodávat v květnu 2008 pod označením Tourer. Tato C5 vyhrála v roce 2009 Semperit Irish Car of the Year. Druhá generace je k dispozici s běžnými pružinami i s hydropneumatickým odpružením a 2,7l Ford AJD-V6/ PSA DT17 motorem z Citroënu C6. V roce 2009 byl 2,7l motor nahrazen upravenou 3,0l jednotkou, která, přestože nabízí větší výkon, má nižší spotřebu a emise. V roce 2010 byly motory 2,0 l HDi 140 a 2,2 l HDi 173 nahrazeny motorem 2,0l HDi 160 s šestistupňovou automatickou nebo manuální převodovkou v souladu s Euro 5. V roce 2011 dostal C5 mírný facelift s několika kosmetickými úpravami, jako jsou například LED světlomety. Nově byly přidány dva naftové motory: 2,0 HDI 160 a 2,2 HDI 200 a jeden zážehový motor - 1,6 l VTI 120. V červenci 2012 dostalo C5 další mírný facelift s několika kosmetickými úpravami, jako jsou například exkluzivní odznaky v přední části předních dveří. V květnu 2016 byl model C5 v Británii z důvodu nízkého prodeje oficiálně stažen z trhu. Od roku 2008 se prodalo pouze 17 105 vozů C5. V roce 2015 pak pouhých 237 vozů, což je nejnižší číslo od startu tohoto modelu.