Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
daewoo-matiz-l-01.jpg

Daewoo Matiz

Daewoo Matiz v přehledu

Zde najdete obsáhlý přehled informací o automobilu Daewoo Matiz včetně nejdůležitějších charakteristik, typu motoru, výbavy a dalších důležitých informací o tomto modelu. Přečtěte si více

Použité od:
*Nejnižší cena na stránce AutoScout24 za poslední měsíc

Prostřednictvím spolupráce s partnery japonského automobilového průmyslu významně přispěl předchůdce výrobce vozů Daewoo, dnes patřící již téměř kompletně k americkému koncernu General Motors (GM), od 60. let k budování nezávislého jihokorejského automobilového průmyslu. Přístup Daewoo k rychle se rozvíjejícímu domácímu trhu, vstup na rostoucí trhy sousedních zemí Asie a samotné perspektivní výrobní podmínky v Koreji - všechny tyto faktory přilákaly vedle Japonců i další zainteresované strany, které včas viděly příležitost globalizace automobilového průmyslu. K těmto investorům patřil výrobce GM, který byl se svými dceřinými společnostmi doposud aktivní spíše mimo USA - v Evropě a Austrálii. V 70. letech započala spolupráce Daewoo s Američany. Americká společnost poskytla výrobní plány pro modely vznikajícího programu vozidla a Daewoo se postaral o přizpůsobení designu a výroby ve vlastních výrobních závodech. Začátkem 90. let byli ale Jihokorejci toho názoru, že jakožto nezávislý výrobce dokáží přežít i bez GM. Daewoo ovšem i nadále používal výrobní plány poskytnuté společností GM. V návaznosti na to Korejci zavedli samostatnější modelový rozvoj, zadávali zakázky slavným automobilovým designérům a rozšířili se v polovině 90. let na prosperující trhy v Evropě. Lanos, Leganza, Nubira, to byly názvy, které symbolizovaly expanzi Jihokorejců do kompaktní a střední třídy. V roce 1998 konečně zaokrouhlili svůj program směrem dolů: Představili microcar, který se u prodejců až do zrušení značky Daewoo firmou GM v roce 2004 objevil ve většině evropských zemí pod názvem Matiz.

Italský design pro jihokorejský Daewoo Matiz

U kompaktních modelů a vozidel střední třídy navázali stratégové z Daewoo na spolupráci s italskou projekční kanceláří Italdesign, jejíž předchůdce založil designér Giorgetto Giugiaro v pozdních 60.letech. U Daewoo Lanos nebo Nubira realizovali Italové koncept, který byl přizpůsoben očekávání evropských zákazníků. A přesně na to vsadil Daewoo i u Matizu, který byl sice prodáván i na asijském trhu, značce měl ale pomoci k úspěchu zejména v Evropě.

Daewoo vyrábí Matiz pouze pětidveřový

Matiz se měl díky svým mimořádně kompaktním rozměrům osvědčit zejména jako městské auto, zároveň měl ale poskytnout dostatek místa pro pět lidí. Proto Jihokorejci zkonstruovali jejich mikroautomobil Matiz výhradně jako pětidveřový vůz, který umožnil cestujícím i přes svou omezenou délku pouhých 3,5 metru snadné nastupování. S šířkou téměř 1,50 m a výškou asi 1,48 metrů měl Matiz rozměry typické pro svou třídu. Při čelním pohledu ukázal tento microcar konstrukci s šikmým čelním sklem a přídí zarovnanou v jedné linii, charakteristickou také pro mnoho modelů tohoto segmentu vozidel. Tváři městských automobilů, tzv. City Cars, které se v první fázi vyráběly od roku 1998 do roku 2002 v robustním provedení s širokými nelakovanými nárazníky vpředu i vzadu a úzkými lištami dveří, dominují dva velké kulaté světlomety. Od roku 2002 navýšil Daewoo hodnotu Matizu lakovanými součástkami.

V Jižní Koreji se Matiz prodává i po roce 2005 jako Daewoo

Poté, co se GM stalo krátce po přelomu nového tisíciletí majoritním vlastníkem Daewoo, změnili Američané opět strategii prezentace svých značek. Od roku 2005 se vyráběla druhá generace Matizu v Koreji a model tam byl i nadále nabízen pod názvem Daewoo. Ale na evropských trzích GM prezentovalo Matiz zpočátku jako model své americké značky Chevrolet a později ho koncern přejmenoval na Spark. Vzhledem k tomu, že Američani již na konci období výroby první generace Matizu nechtěli v Evropě používat označení Daewoo, i nejnovější modely první generace šly do prodeje jako Chevrolet Matiz. To mělo vliv i na trh s ojetými automobily: Neboť ojeté vozy Matiz první generace byly později k dostání jak s logem Daewoo, tak se znakem Chevroletu, aniž by se od sebe modely technicky nebo opticky lišily.

Druhá generace Matizu se sériově vyrábí v GM Daewoo v Koreji od roku 2005 do roku 2009

Co se týče konceptu městských automobilů, v tomto ohledu nezměnil výrobce GM Daewoo na modelové řadě, vyráběné v období 2005 - 2009 v Jižní Koreji, vůbec nic. Známé rozměry pětidveřového modelu zůstaly, ale design byl pečlivě obnoven. Tak dostaly modely Matiz namísto kruhových světel větší světlomety sahající až do stran, které významně změnily vzhled tohoto mini-vozu. Přední nárazník s širším otvorem vylepšil auto vizuálně. V této strategii GM Daewoo pokračuje i v letech 2009 až 2011 při výrobě třetí modelové generace: Matiz byl obdařen maskou chladiče ve stylu inspirovaném Chevroletem, která se významně lišila svou širokou chromovanou obrubou a příčkami od svých předchůdců.

První generace Daewoo Matiz je k dispozici ve dvou výkonnostních stupních

Na mnoha evropských trzích byl Daewoo Matiz z let výroby 1998 - 2004 nabízen se dvěma různými motory. Do základní verze Korejci namontovali malý benzínový motor se třemi válci o objemu 0,8 litru, který Matizu umožnil výkon až 38 kW (52 PS). V silnější verzi měl microcar Daewoo 1,0 litrový motor, který dosahoval až 47 kW (64 koní). Oba modely se standardně vyráběly s manuální pětistupňovou převodovkou, jak tomu bylo u vozů této třídy zvykem. Po roce 2009 GM vybavilo evropského nástupce Matize - Chevrolet Spark čtyřválcovými motory nové generace. Jako nástupní model byl Matiz nyní k dostání s 1,0litrovým motorem, který zmobilizoval 50 kW (68 koní). V nejsilnější verzi pracoval 1,2litrový motor o výkonu 60 kW (81 koní).