Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
smart-l.jpg

Smart

Díky krátké karoserii a vysoké střeše by ho lidé mohli přirovnat k baculaté bleše na městských ulicích. Když se však podíváte blíže, poznáte, že vozidlo Smart odpovídá svému menu: jeho jméno se stalo synonymem opravdové mobility a obrovského potěšení z jízdy. Vozidla Smart byla vždy výjimečná, a většina modelů má tak krátkou karoserii, že řidič může zaparkovat auto i napříč přes parkovací místo. Samozřejmě, je to narušení pravidel parkování, ale strážci pořádku vzhledem k stálým problémem najít místo k parkování ve velkoměstě občas přivřou oči. Nicméně u nových modelů výrobce karoserii trochu prodloužil, díky čemuž je Smart dynamičtější a bezpečnější. Každý, kdo hledá ojeté vozidlo Smart, jen těžko může udělat špatné rozhodnutí. Jelikož TÜV považuje toto malé sportovní autíčko za trpaslíka, i vady na něm jsou trpasličí.

Nejpopulárnější modely ojetých vozů Smart

Smart Fortwo Citybeam Smart Forfour druhá generace, čelní pohled

Vysokootáčkové motory, kompaktní rozměry a malý poloměr otáčení - ojeté vozy Smart jsou vozidla ideální k jízdě ve městě a k spontánním výletům. Vejde se na jakékoliv parkovací místo, což vyřeší váš každodenní problém. Nicméně automobily Smart nejsou univerzální vozy: každé z nich má totiž svou vlastní osobnost, stejně jako jeho řidič. Dá se vybrat z několika generací modelu, navíc byly a ještě budou vydány četné speciální verze. Představujeme nejpopulárnější modely vozidel Smart a odhalujeme čím jsou výjimečné.

Smart Fortwo čelní pohled

Smart Fortwo: od roku 2014 sjíždí z výrobního pásu tři generace. První generace se již stihla zabydlet na trhu ojetých automobilů. Není divu, vzhledem k vysoké ceně nových modelů tohoto vysokorychlostního vozítka. Přesto klasický Smart Fortwo, který se vyráběl v letech 1998 až 2007, jistě zastává pozici spolehlivého městského vozidla. Jeho kvalita je v souladu s tím, co byste očekávali od vozu vyrobeného v auto koncernu Daimler. Dokonce i ve starých automobilech technika většinou funguje bez problémů a jen velmi zřídka se něco pokazí. Smart Fortwo nabízí prostor pro dvě osoby a malý kufr vzadu nad motorem, ale obratně může projet každou mezerou. Kromě verze kupé se tento model dodává i jako verze Cabrio.

Smart Forfour 2. generace, kufr

Smart Forfour: verze kupé byla uvedena na trh v roce 2004. Smart Forfour první generace nemá téměř nic společného se svým mladším bratrem. Projekt kompaktního automobilu byl navržen a vyroben ve spojení s japonskou automobilkou Mitsubishi. Proto model Forfour sdílí stejnou platformu a technické řešení s Mitsubishi Colt šesté generace. Ale v této konkurenci měl čtyřmístný Smart bohužel jen malou šanci a jeho výroba byla po 2 letech ukončena. Ale Smart stále zaujme svou elegancí, i když se jedná o ojetý vůz. Elegance zaoblených linií karosérie se zachovala dodnes. Počínaje rokem 2014 se druhá generace vyrábí výhradně v novém designu. Vyrábí se ve spolupráci s Renaultem podle modelu Renault Twingo.

Smart Roadster boční pohled

Smart Roadster: i když se klasický Smart Fortwo nestal nádherným sportovním autem, v období mezi lety 2003 a 2005 se výrobce odvážil simulovat klasický otevřený dvoumístný automobil, vyráběný v 50. a 60. letech. Tak se zjevil model Roadster. Realizovat plán se, kupodivu, podařilo: Smart Roadster slibuje svému majiteli potěšení z jízdy nejen ve skromném a zdrženlivém Cabrio, ale i, podle přání, ve verzi kupé. Za potěšení z jízdy v tomto případě odpovídá malá hmotnost vozu, výkonný turbomotor a nízké těžiště. Dokonce i pohon zadních kol může v tomto případě ukázat své silné stránky. Nicméně, předpokládá se minimální prostor pro kufr, a vnitřní vybavení je omezeno na nezbytné minimum. I když je jako nový automobil poměrně drahý, ojeté automobily Smart tohoto modelu je možné získat za rozumnou cenu.

Drzý výpad kupředu: Jak si Smart podmanil ulice

Koncept NAFA od koncernu Mercedes-Benz

Myšlenka vytvořit malé městského vozidlo se zadním motorem je mnohem starší než Smart. Dědečkem všech kompaktních dvoumístných aut byl prototyp vyvinutý společností Ford s krásným názvem "Berliner", který byl představen v roce 1968. O čtyři roky později nabídl designér automobilky Mercedes-Benz, Johann Tomforde, svou vizi kompaktního městského vozu. Vybavený dvěma sedadly, zadním motorem a 2,50 metru dlouhý: design tohoto konceptu byl základem pro budoucí Smart Fortwo. Poté, co byl představen model Ur-Smart, bylo v průběhu příštích 20 let na vyžádání Mercedes-Benz představeno mnoho různých prototypů. Zvláště Populární byl prototyp NAFA s délkou karosérie pouze 237 cm, prezentovaný v roce 1980.

Výrobce hodinek Swatch a automobilka Mercedes společně vyvinuly automobil Smart.

 Koncept Smart prezentovaný na Mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu IAA

Počínaje rokem 1990 se nakonec zdálo, že nastal čas zahájit sériovou výrobu "Mercedes City Car", ve zkratce: MCC. Projekt vedl Johann Tomforde. K významnému pokroku v technologii přispěly koncepty modelů Eco Sprinter a Eco Speedster, které byly vyvinuty vlastní konstrukční kanceláří automobilky Mercedes – Advanced design studio v Kalifornii. Ale průlom ve vývoji modelu Smart přinesla spolupráce s Nicolasem Hayekem, zakladatelem a tehdejším vedoucím výroby hodinek Swatch. Švýcar s libanonskými kořeny s navrhl myšlenku Swatch-Mobilu: mikro vozidlo šetrné k životnímu prostředí s elektrickým či hybridním pohonem. První pokus spolupráce s VW selhal, ale spolupráce s Tomfordem otevřela nové perspektivy pro kompaktní vozidlo Smart. Během této spolupráce vznikl název Smart – písmeno S znamená Swatch, písmeno M zas Mercedes-Benz.

Co se týče výroby a bezpečnosti, vydali se návrháři vozidla Smart novým směrem. Většina dílů byla vyrobena externími dodavateli a ve francouzském závodě Smallville Hambach probíhala jen montáž. Novinkou byla bezpečnostní kapsle Tridion, vyráběná z vysoce technologické oceli, což umožňovalo lépe chránit řidiče a cestující, a přispěla k výraznému designu modelu Smart. Dodnes tato tvrdá ořechová skořápka umožňuje vozidlu Smart dosahovat vynikajících výsledků v nárazových testech všeho druhu. Mnohé koncepty přispěly k větší popularitě v budoucnu městského malého vozu 90. let. Poprvé byl vůz představen v roce 1997 na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Pak však následovala nehoda: podobně jako jeho kolega ze třídy A neprošel Smart takzvaným Losím testem. Odpovědnost za toto selhání padla na projektového manažera Johanna Tomforda, který byl nucen rezignovat.

Automobil Smart byl pro Mercedes-Benz průkopníkem na novém trhu městské mobility

Série Smart Fortwo Brabus Smart Fortwo Cabrio

Během několika měsíců byly na vozidle Smart provedeny četné změny. Podvozek a sedačky byly sníženy, šíře podvozku byla zvětšena, nový mechanismus řízení měl zlepšit ovladatelnost. Hmotnost byla uměle navýšena, což mělo za následek zlepšení technických parametrů. První Smart-Coupé byl představen v roce 1998. Nyní se již na cestě choval mnohem lépe. Vzhledem k tomu, že Mercedes-Benz neplánovala vybavit Smart elektromotorem, ukončil ředitel Swatch Hayek spolupráci a model Smart byl představen jako soukromá značka společnosti Mercedes-Benz. O rok později byla představena sportovní verze Smart Fortwo Brabus a nové tisíciletí představilo první verzi kabrioletu v řadě Smart. O dva roky později představil specialista na automobilové součástky Bertrand verzi bez střechy a čelního skla. V roce 2003 na trh přichází verze Roadster a v roce 2004 čtyřmístný Smart Forfour.

Smart Fortwo čelní pohled Smarty od Car2go

Po překonání posměšných hlášek typu "slon v porcelánu" se Smart nakonec dočkal uznání. V prvních letech nebyla prodejní čísla nijak vysoká, ale městský vůz stále posiluje své postavení hlavního motoru reorganizace městské mobility. K tomu pomohla dceřiné společnosti Mercedesu – Smart služba sdílení aut car2go. Nyní v ulicích všech velkých měst v Evropě jezdí nápadné bílo modré Smarty. Prodeje na mezinárodním trhu také rostou a dokonce i v Číně městské vozidlo stanovuje standardy pro městskou mobilitu. S novou, mnohem masivnější konstrukcí a novým motorem jsou předmětem zájmu potenciálních kupujících jak nové modely, tak i ojetá vozidla Smart. Po 20 letech, se nakonec začíná vyrábět Smart s elektromotorem – což už dávno navrhl šéf firmy Swatch, Hayek.

Série dostupné modely charakteristiky
série Smart Blackbuster Smart Fortwo/Smart Forfour Zcela černý design karoserie a konstrukce, kola z lehkých slitin, lakované do stříbra, černé kožené čalounění.
série Smart MOSCOT Smart Fortwo Spolupráce Smart s americkou firmou na výrobu brýlí Moscot. Pozoruhodný černo zlatý design, vyrobeno pouze 100 kusů. Přední spoiler a slitinová kola od Brabus. Interiér zdobí zlaté prsteny.
verze Smart cabrio flashlight Smart Fortwo Bezpečnostní kapsle a zrcadla v oranžové barvě, připojované díly jsou lakovány v bílé nebo černé, skládací střecha černá, sedačky, volant a přístrojová desce v černé barvě s kontrastním oranžovým prošíváním.
fanouškovská verze Smart BARBUS Smart Fortwo Montované díly, radiátor a zrcadlo v modré, přední spoiler, boční části a kola z lehkých slitin od Brabus, bílé kožené čalounění sedadel, sportovní volant Brabus, bílé a modré kontrasty a akcenty v interiéru.
verze Smart Citybeam Smart Fortwo K dispozici jako kupé a kabriolet. Bezpečnostní kapsle a montované části leskle stříbrné, sportovní kola z lehkých slitin s 3-twin-paprsky, LED denní světla, sedadla a palubní deska v černé barvě pod kůži se stříbřitě šedými akcenty.