Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
trabant-l.jpg

Trabant

Zpočátku hrdá vlajka hospodářství NDR, později demonstrace technologické zaostalosti, během mnoha desetiletí objekt opovržení, lásky a nenávisti, před sjednocením Německa hrál Trabant v NDR roli lidového vozu a vyvolával jak ve východní, tak i v západní části různé emoce. Malá auta vyráběná ve verzích sedan, kombi, Pick-up a Cabrio-Jeep neztratily nic ze síly svého symbolismu, dokonce ani poté, co byla v roce 1991 jejich výroba zastavena a politické sjednocení Německa ukončeno. Z více než tří milionů vyrobených Trabantů zůstalo už jen několik kusů. Nicméně několik exemplářů, které dokázaly vzdorovat socialistické ekonomice deficitu a později kapitalistické konkurenci, a byly zrestaurované fanoušky, se z důvodu masového sešrotování Trabantů po sjednocení Německa stává symbolem nostalgie a příkladem originální starobylé techniky.

První generace automobilů Trabant P50 a Trabant 500 ve verzích sedan a kombi

Když byl v roce 1957 představen první Trabant, konstruktéři výrobce VEB Sachsenring ze Zwickau neměli v úmyslu konkurovat Itálii, Francii, či západnímu Německu. Za dob Fiat Topolino, Käfer od VW a "Ente“ od Citroën se první generace automobilů Trabant P50 a Trabant 500 prodávala až do roku do 1962 ve verzi sedan standardní třídy. Při šířce 1,5 metru a délce 3,60 metru, bylo v tomto dvoudveřovém automobilu dost místa pro čtyři pasažéry a několik zavazadel. Dvoutaktní motor s výkonem sotva 20 koní, dokázal rozehnat 600kilový automobil až na 100 km/h. Za inovaci můžeme považovat i směs materiálů, z nichž se vyráběl nejprve sedan a později i Trabant Kombi: Místo kovových částí náchylných ke korozi použil VEB Sachsenring značné množství součástek z umělé hmoty. Volitelná možnost použití dvoubarevného laku de luxe patřila mezi vymoženosti té doby

Trabant P600 se v období od 1964 do 1990 vyráběl téměř beze změny

Druhá generace s názvem Trabant 600 byla představena v roce 1962 a o dva roky později následoval Trabant 601 s novou karoserií s hranatějšími tvary, které určovaly vnější vzhled Trabantu až do ukončení jeho výroby. Ve skutečnosti se toho od poloviny roku 1960 během několika desetiletí technicky změnilo jenom málo, pouze objem motoru vzrostl o 0,6 litru a jeho výkon se zvýšil na 26 koní. Jedinou novinkou po zavedení druhé generace Trabant Combi v roce 1965, který byl prodáván jako Trabant Universal, byl vyráběn především pro armádní účely džíp Trabant-Cabriolet se skládací střechou, který je dnes sběratelským kouskem a v malých množstvích jako civilní auto Trabant Tramp byl exportována do Západního Německa.

Trabant třetí generace s motory od VW byl představen v roce 1990

Na vzhled identický, ale důkladně modernizovaný, s motorem VW-Polo licenčně vyráběným od roku 1988, byl ve víru politických změn v roce 1989 představen Trabant nové generace. Automobil Trabant 1.1 se vyráběl jako sedan, kombi, kabriolet se skládací střechou a také jako pick-up. Avšak ani nejmodernější technologie zakoupené u VW nedokázaly Trabant zachránit. Velmi nízké prodeje v roce 1991 měly za následek ukončení výroby automobilů Trabant a Trabant Unisal.