Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Prodej motocyklu: Jak na to

Chystáme-li se pořídit si nový stroj a prodat ten nynější, je dobré se nejprve informovat, jak celý tento proces probíhá. Pokud plánujeme prodat svůj motocykl, není od věci si osvěžit tuto problematiku, abychom na něco nezapomněli.

Co všechno musím udělat? Kde podat inzerát? Jak motocykl přepsat na úřadě? A jak vůbec určit cenu stroje? To vše a mnohem víc by nás mělo zajímat.

Jaký je technický stav motocyklu?

Pokud chceme stroj prodat, musíme samozřejmě znát jeho technický stav do posledního detailu, neboť to je to, o co se potenciální zájemci budou nejvíce zajímat. Nikdo nechce kupovat zajíce v pytli. Je třeba soustředit se hned na několik věcí. Kupci se určitě budou ptát na počet najetých kilometrů a platnost technické kontroly. Důležité je zhodnotit také stav pneumatik a brzd, případně si poznamenat, kdy je nutná výměna motorového oleje a podobně. Neméně zásadní je startér, baterka a správná funkce kontrolek. Pokud jsou gumy hodně sjeté, nevyplatí se před prodejem stroje kupovat na vlastní náklady nové, to radši nabídneme kupci slevu. Prodej motocyklu pak jistě půjde snáz a ukážeme tak dobrou vůli. Než dojde na samotný prodej motocyklu, je třeba zkontrolovat všechny papíry ke stroji a zda vše sedí, jak má. Také je dobré si zapisovat historii oprav stroje a návštěv v servise. Nakonec nezbývá než motorku pěkně vyleštit, aby se blýskala na dálku a na první pohled kupce zaujala. Potenciální kupce se pak bude určitě chtít na motorce projet, zkušební jízda je tedy samozřejmostí.

O kolik si mám za motorku říct?

Cena motocyklu je značně proměnlivá. Cena, za kterou jsme stroj původně koupili, časem klesá, a tak nemůžeme očekávat, že si někdo ojetinu koupí za původní kupní cenu. Na některých internetových portálech je dnes snadné najít tabulku vývoje ceny motorek v čase. Tento graf je ovšem pouze orientační, vždy je třeba zohlednit technický stav motorky. Také nám může pomoci poohlédnout se po obdobných inzerátech a inspirovat se právě tam.

Prodej na vlastní pěst nebo přes bazar?

Vše má svoje pro i proti. Pokud na prodej motocyklu nikterak nepospícháme a rádi motorku předvedeme zájemcům sami, není problém si vystavit inzerát. Na druhou stranu, pokud netoužíme po přímém kontaktu se zájemci, pravděpodobně pro nás bude efektivnější prodej motocyklu uskutečnit přes některý z blízkých bazarů. Nejvýhodnější je přímý prodej bazaru, naopak komisní prodej už je méně výhodný. Nemáme totiž možnost dohledu nad motorkou. Celkově záleží na každém z nás, jaká možnost nám nejvíce vyhovuje. V případě vlastního prodeje je zásadní sepsat s kopcem kupní smlouvu, která by měla splňovat určité náležitosti a musí být stvrzena podpisem obou stran. Posledním krokem je přepsání motorky na nového majitele. Tento úkon musí provést současný majitel. Stačí se dostavit na úřad a vyplnit příslušný formulář. Zároveň je potřeba doložit malý a velký technický průkaz, povinné ručení stroje a kupní smlouvu. Úředníci si pak poradí se zbytkem. Přepsání motorky by mělo jít na počkání. Následně technický průkaz pošleme nebo osobně předáme novému majiteli. Další a možná snazší možností je dát kupci plnou moc k tomuto úkonu, tedy odhlášení a přihlášení stroje. Tato možnost je stále více využívána.

Řidičský průkaz skupiny A

Ale začněme úplně od začátku. Pokud chceme řídit některé z motorových vozidel, musíme nejprve vlastnit příslušná řidičská oprávnění. Jaký průkaz si ale musím pořídit, když chci řídit motorku? Řidičský průkaz na motorku neboli řidičský průkaz skupiny A nám umožňuje řídit různé druhy motocyklů. Ve skupině A totiž rozlišujeme hned několik podskupin podle váhy motorky, konkrétně jde o skupiny AM, A1, A2 nebo A. Hned si povíme ke každému typu víc informací a specifikací. Jedinou cestou k získání těchto typů řidičáků je úspěšné absolvování autoškoly se závěrečnou praktickou a teoretickou zkouškou. Tam nás naučí jak správně řídit motorku v souladu s pravidly silničního provozu. Po úspěšném zakončení autoškoly nám bude uděleno oprávnění k řízení motorky v podobě kartičky řidičského průkazu. Dále si řekneme, jak získat řidičský průkaz A, dále jak probíhá výcvik a co nás čeká na konci výuky.

Jak si udělat řidičák skupiny A

Jako první musíme absolvovat odborný kurz pod dohledem instruktora. V dnešní době je autoškol, které nabízí řidičský průkaz skupiny A spoustu. Cena kurzu je vyšší, ale naštěstí je dnes možnost autoškolu splácet postupně po menších částkách. Instruktoři jsou profesionálové s dlouholetou praxí, není tedy třeba se bát o naši bezpečnost, pokud jsme ještě nikdy na motorce neseděli. Na výcvik nepotřebujeme dovézt vlastní stroj, v autoškole je totiž vybavení v rámci výcviku v ceně. Rozsah výuky vždy závisí na skupině řidičského oprávnění, o kterou máme zájem. V rámci skupiny A rozlišujeme podskupinu AM, neboli oprávnění k řízení městských mopedů s maximální rychlostí 45 km/h, na kterých smíme jezdit již od 15 let. Druhou podskupinou jsou lehké motocykly skupiny A1, které můžeme řídit od 16 let. Skupina A2 označuje výkonnější třídu silnějších motorek, které jsou povoleny řidičům od 18 let. Skupina A pak označuje všechny motocykly s výkonem vyšším než 35 kW s postranním vozíkem nebo bez či tříkolové motorky. Abychom mohli absolvovat tento kurz, musí nám být minimálně 24 let. Výcvik oprávnění skupiny A trvá minimálně 20 jízdních hodin, přičemž 1 vyučovací hodina se chápe jako necelá hodina o délce 45 minut. Jízdy si můžeme v autoškole rozvrhnout individuálně dle našich časových možností, což je velká výhoda obzvláště pokud jsme studující či pracující. Součástí tréninku je 9 hodin teoretické výuky a zdravovědy. Na závěr je třeba složit zkoušku ze všech částí. Při praktické zkoušce je vždy přítomen instruktor a zkoušející, který sleduje jak motorku řídíme a zda dodržujeme pravidla silničního provozu. Pokud se nám některá z částí nepovede, nevadí, máme totiž možnost dalšího pokusu. Cena výcviku se za poslední léta z důvodu zdražení paliva zvýšila, stále je ale nejnižší ze všech nabízených tříd. Řidičský průkaz A musí být vystaven úřadem v místě bydliště a musí splňovat jisté náležitosti EU. Tento průkaz se vydává klasicky na 10 let a po vypršení své platnosti je možné si zažádat zdarma o nový.