Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Do automobilů jsou přidávány stále nové funkce, které zjednodušují celkové řízení a ovládání vozu.

Start-stop systém rozhodně není tak moderní vymožeností, jak se může zdát. Odkud se tento systém vzal?

  • Vše začalo v 70. letech, kdy se poprvé objevuje konverzace na téma nedostatku surovin pro výrobu pohonných hmot. Automobilový průmysl se proto začal zabývat způsobem, jak snížit spotřebu plynů.
  • První vozidlo, které použilo automatický systém pro zapínání/vypínání, byla Toyota Crown, a to již v roce 1974.
  • V 80. letech poté automobilky věnují pozornost přizpůsobení nových systémů pro režim městských aut, s čímž poprvé přichází například Fiat Regatta nebo Volkswagen Polo.
  • Výraznou změnu v tom, jakým způsobem jsou vyráběna auta pro použití v zemích Evropské unie a jaká je jejich spotřeba, přichází s normou Euro 5. Ta definuje spotřebu, emise a další aspekty, které musí vozidlo splňovat bez ohledu na jeho cenu nebo výbavu.
  • Dnes jsou změny v systému start-stop zejména s ohledem na hlasitost startovacího systému nebo jeho celkovou spotřebu.

Co je start-stop systém?

Start-stop je označení pro systém motorových vozidel, který je schopný automaticky zastavit nebo naopak obnovit funkce spalovacího motoru. Díky tomu není vozidlo v nastartovaném módu v momentech, kdy to není nutné, což snižuje spotřebu paliva i emise do ovzduší. Výhodou tohoto systému je jeho využití v momentech, kdy dříve motor běžel na plné obrátky zcela zbytečně, například tehdy, když je auto v dopravní zácpě nebo stojí na semaforech a podobně.

Jak to funguje?

Principem systému start-stop je detekování změny v pohybu vozidla. Pokud je navíc detekován tlak na brzdový pedál, zamezí tento systém průchod paliva a zapalování. Výsledkem je vypnutí motoru. Když se naopak brzdový pedál znovu povolí nebo je sešlápnutá spojka, je to signál pro opětovné nastartování motoru a pokračování v jízdě. Výhodou systému start-stop je fakt, že tento systém funguje bez nutnosti jakéhokoliv speciálního ovládání, je plně automatizovaný.

Jaká jsou negativa?

Zatímco hlavním důvodem pro vývoj systému start-stop je snížení znečištění ovzduší a emisí, které používání automobilu způsobuje, je otázka, zda tento systém skutečně pomáhá. Pro každou automobilku je povinností dodržovat normy, ať již se jedná o normy Evropské unie nebo ty mezinárodní. Problémem však je, že ačkoliv je systém start-stop výhodný pro snížení emisí, náklady a energie vynaložené na jeho výrobu se již v potaz neberou. Faktem zůstává, že vozidla musí splnit Emisní normu Euro za každou cenu, jinak nesmí na prodejní trh.

Co je startér?

Startér je důležitá součástka motorových vozidel, jejímž hlavním úkolem je roztočit motor a tím jej uvést do provozu. Je důležitý zejména u motorů, které nemají možnost samostatného vytvoření točivého momentu, který by je uvedl do provozu. Před vynálezem startéru se používalo různých aspektů pro roztočení motoru, včetně ruční odnímatelné kličky. To se změnilo v roce 1896, kdy byl jeden z prvních motorových automobilů značky Arnold vybaven elektrickým startérem vynalezeným elektrickým inženýrem anglického původu jménem H. J. Dowsing. První patent na startér však pochází z USA od společnosti DELCO.

Jak funguje startér

Startér je elektrické zařízení důležité pro to, aby se hladce rozběhly funkce motoru auta. Jeho práce je zahájena v momentě, kdy otočíte klíčem v motoru nebo využijete tlačítka pro nastartování vozidla. Jakmile tedy začne startér pracovat, roztočí setrvačník a do motoru začíná proudit vzduch a palivo. Zatímco motor získává přístup k těmto důležitým veličinám, je zároveň využito zapalovací svíčky, která zažehne palivo ve spalovací komoře motoru. Je důležité si dát pozor na to, co může způsobit nesprávné fungování startéru, zejména tzv. protočení na prázdno (opotřebení volnoběžky) nebo vynechávání startéru kvůli opotřebeným uhlíkům startéru (v tomto případě je nutná jejich výměna specializovaným automechanikem).

Ohrožuje start-stop váš startér?

Ne nutně. Běžné startéry jsou navrženy na 50 000 nastartování, oproti tomu start-stop startéry jsou navrženy tak, aby vydržely až 200 000 nastartování. Samotné navržení startérů obsahuje redukci převodového stupně, důvodem jsou otáčky. Je velmi důležité, aby byly otáčky startéru motoru nižší než otáčky samotného motoru. To zároveň znamená, že nejčastější opotřebování startéru je způsobeno, když startér zpomaluje, nikoliv naopak. Redukce převodového stupně startérů chrání opotřebování kartáče. Jak v případě kartáčů i ložisek využívají systémy start-stop jiné složení a kompozice, které chrání samotný startér proti opotřebování.

Všechny články

antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
audio

Autorádio s DAB tunerem - koupit, či nekoupit

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně