Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Autolékárnička

Všichni provozovatelé motorového vozidla jsou povinni pravidelně absolvovat technickou kontrolu vozu na jedné ze stanic technické kontroly neboli STK. Při této kontrole je nutno ukázat technický průkaz vozidla – osvědčení o registraci vozidla, které je povinným dokladem každého vozidla.

Existuje malý a velký technický průkaz. Bez nich se při této kontrole neobejdeme. Jakmile si pořídíme nový vůz, dostaneme od prodejce technický průkaz, který musíme při přihlášení vozidla do registru silničních vozidel doložit spolu s dalšími dokumenty. V tomto článku si povíme vše, co je třeba vědět o registraci nového vozu a o technickém průkazu, včetně průběhu technické kontroly vozu a povinné výbavy.

Přihlášení vozidla – co je třeba doložit?

Vše začíná registrací vozidla. Co vše potřebujeme při registraci nového vozu na úřadě doložit? Nejdříve vyplníme žádost o zápis vozidla do registru, což je formulář, který najdeme jak na internetu, tak v tištěné papírové formě na každém úřadě. Dále je při registraci nezbytný již zmíněný technický průkaz, který bychom měli dostat při koupi vozu od prodejce. Je nutno doložit i kupní či leasingovou smlouvu, doklad o povinném ručení a průkaz totožnosti. Registrace vozidel většinou probíhá na počkání.

Přihlášení vozidla ze zahraničí – jak to funguje?

Při přihlášení vozidla z dovozu musíme nejdříve auto řádně odhlásit v zahraničí na tamním úřadě. Pokud budeme auto převážet do České republiky sami, musíme si na zahraničním úřadě vše zařídit a zaplatit za takzvané dočasné převozní SPZ. Jakmile je vůz v České republice, je třeba u něj provést povinnou technickou kontrolu včetně měření emisí. Za tento úkon si STK nechá zaplatit i několik tisíc korun. U vozů ze zahraničí se ovšem jedná o povinnou kontrolu, která vždy musí předcházet samotnému přihlášení vozidla. Na stanici technické kontroly se musí předložit právě již zmíněný technický průkaz vozidla – oba, tedy malý i velký – které nám prodejce předá při koupi. Po dovozové kontrole na STK obdržíme standardně protokol o technické kontrole a emisích. Nezapomínejte na další nezbytnost, kterou přihlášení vozidla za zahraničí či z tuzemska vyžaduje. K přihlášce je nutné dodat povinné pojištění vozidla neboli zelenou kartu. Toto pojištění je třeba sjednat ještě před technickou kontrolou vozidla ze zahraničí. Kolik stojí takové povinné ručení? Bohužel čím je řidič mladší a nezkušenější, tím více. Ano, je to tak, podle statistik mají totiž nezkušení řidiči více nehod, proto je systém nastavený takto.

Jaký je rozdíl mezi malým a velkým techničákem?

Celkem rozlišujeme dva typy technického průkazu. První část osvědčení o registraci vozidla neboli malý technický průkaz vozidla vypadá jako malá laminovaná kartička. Na přední straně najdeme údaje o provozovateli a vlastníkovi vozu. Na zadní straně kartičky jsou pak uvedeny technické parametry vozu. Průkaz musí obsahovat základní ochranné prvky jako například vodotisk či hologram, předchází se tak padělání. Při silniční kontrole jsme povinni se prokázat právě malým technickým průkazem, zelenou kartou a řidičským průkazem. Druhá část osvědčení o registraci vozidla, tedy velký technický průkaz vozidla, je vlastně takový rodný list auta. Obsahuje velmi důležitý VIN kód vozidla neboli identifikační číslo vozidla. Jak již název napovídá, v technickém průkazu najdeme kromě identifikačních údajů především technické parametry vozu jako doporučené rozměry pneumatik, typ motoru, oleje a jiné. Je to tedy důležitý dokument, ze kterého bychom neměli spustit zrak.

Ztráta technického průkazu – postup

Jestliže techničák ztratíme, poškodíme nebo nám ho ukradnou, musíme si zažádat o jeho kopii, a to na dopravním odboru na úřadě podle našeho bydliště. Tam stačí vyplnit žádost a uvést její důvod. Místní úřad pak vydá duplikát osvědčení o registraci vozidla. Cena tohoto úkonu je sto korun a dokument je vydán na počkání. Dopravní oddělení je třeba na úřadě navštívit i v případě, že změníme adresu trvalého bydliště, a to ve lhůtě do pěti dnů. To samé platí i při dalších změnách týkajících se vzhledu vozu, jako je například změna barvy laku a podobně.

Plná moc k registraci vozidla

Registrovat vůz není nutno provést osobně, je zde možnost stanovit zmocněnce, který to vyřídí v případě potřeby za nás. Plná moc musí splňovat určité podmínky a musí v ní být uvedeno kdo koho a k čemu zmocnil. Tedy jasně uveden zmocnitel na jedné straně a zmocněnec na straně druhé. V plné moci se musí vždy přesně stanovit, na který úkon se oprávnění vztahuje. Důležité je také uvést, jaké má plná moc k registraci vozidla trvání. Písemnost by měla samozřejmě obsahovat datum a místo podpisu plné moci obou zúčastněných stran včetně výslovného prohlášení zmocněnce, že plnou moc přijímá. Podpisy na plné moci musí být úředně ověřené u notáře nebo na poště.

Technická prohlídka krok za krokem

Před první registrací vozu je nutné, aby vůz prošel technickou prohlídkou. Ta by se pak měla opakovat každé dva roky. Důležitý je výběr správné a spolehlivé STK. Některé STK nemají dobrou pověst a slýcháme na ně stížnosti. V takovém případě nebudeme riskovat a vyhledáme stanici jinou. Na stanici technické kontroly nám nejprve změří emise vozu. Měření emisí předchází samotné technické prohlídce podle zákona. Pokud se vůz nevejde do určité hodnoty, hrozí nám, že kontrolou neprojde. To by samozřejmě znamenalo s vozidlem přijet znovu po napravení chyb. Po změření emisí následuje samotná technická kontrola vozu. Nejprve musíme předložit již zmíněný malý a technický průkaz a dále také emisní průkaz. Pracovníci STK následně zkontrolují vozidlo jak zevnitř, tak zvenku. Kontroluje se povinná výbava, tedy lékárnička a výstražný trojúhelník, funkčnost světlometů, karoserie, brzdy, podvozek, nápravy a jiné aspekty. Samozřejmě nesmí chybět ani SPZ, pokud ovšem bylo vozidlo již registrováno. Technická kontrola není nic, čeho bychom se měli obávat, je ale dobré být na ni připraveni a předejít tak nepříjemným překvapením.

Základem je autolékárnička

V rámci technické prohlídky se kontroluje povinná výbava vozu jako lékárnička nebo výstražný trojúhelník. Co všechno musí taková autolékárnička obsahovat? V motolékárničce u mopedů a motocyklů by neměly chybět dva typy obvazů, trojcípý šátek, náplasti, obinadlo a rukavice. U osobních automobilů k tomu je nutno ještě přidat nůžky a roušku. Musí se jednat o speciální autolékárničku od prodejce, která splňuje všechny požadavky. Navíc rozlišujeme hned několik typů dle velikosti: velikost 1,2 a 3. Velikost 3 je určena například pro dopravní prostředky s více jak 80 pasažéry, velikost 2 je určena pro prostředky na převoz max. 80 osob a velikost 1 zahrnuje ostatní osobní motorová čtyřkolová vozidla. Řidič je samozřejmě povinen autolékárničku kontrolovat a pravidelně podle potřeby doplňovat.

Všechny články

Auto Garage

Plechová garáž a prevence koroze u auta

Radce · Zákon o vozidlech
kfz-technik batterie

STK: Technická kontrola

Radce · Zákon o vozidlech
Kontroll-Leuchte Bremsanlage

Kontrolky v autě

Radce · Zákon o vozidlech
Zobrazit méně