Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
dacia-l.jpg

Dacia

Ti, kteří hledají co nejvýhodnější vůz, končí dříve nebo později u značky Dacia. Tento výrobce aut z rumunského Valašska myslí především prakticky. Jeho dobře cenově dostupné vozy nejsou sice tak pohodlné jako německé luxusní automobily, ale zdaleka nejde jen o laciná auta. Drahé doplňky a bujný design u Dacia nehledejte. Avšak jak u ojetých, tak u nových vozidel platí: lepší auto za méně peněz neexistuje. Má to ale háček: i když jsou tato vozidla nepřekonatelně levná, řidič musí učinit několik ústupků. Příjemná atmosféra u Dacie nehraje roli, interiéru obvykle dominuje jednoduchost. Ale když přijde na podstatu moderního automobilu, nemusíte mít obavy: pohodlí při jízdě je u Dacie nejvyšší prioritou. Také v použitém stavu je technika velmi robustní, zpracování i ve vozidlech z druhé ruky extrémně kvalitní. Srdcí šampión Dacia asi není, ale každý, kdo chce (nebo musí) ušetřit nějakou tu korunu, najde u Rumunů praktické vozy pro každodenní použití.

Modely Dacia velmi populární v ojetém stavu

Kolik komfortu ojetý model Dacia nabízí, závisí na úrovni vybavení. Spousta doplňků není ani v nabídce. Ale jedna věc modely od Duster po Sandero spojuje: zachovávají si svou hodnotu. Na rozdíl od prémiových značek Dacia neztrácí na hodnotě ani jako ojetý vůz. Důvod: Jako dceřiná společnost Renaultu využívá rumunská automobilka ověřené technologie. Ačkoli vozidla nevyhrávají žádné inovační soutěže, jsou dobře přizpůsobené na to, aby se bezproblémově vyrovnaly s každodenním tempem na dálnicích, silnicích a ve městech. Představujeme tři modely Dacia, které jsou jako ojeté vozy stejně přesvědčivé jako vozy nové.

Dacia Duster zezadu Dacia Duster zepředu

Dacia Duster : Duster je SUV z dílny Dacia, přišel na trh v roce 2010. Základem je Renault platforma B0, která byla o šest let dříve vyvinuta pro Renault Clio. Na Ukrajině, v Rusku a na Středním východě Renault prodává Duster dokonce pod svou vlastní značkou. V letech 2013/14 následovala první optická revize modelu Dacia Duster. Teprve od té doby je ESP součástí standardní výbavy. Nabídka motorů je přehledná: benzínové jsou k dispozici s výkonem 105 a 125 koní, dieselové pak s hodnotami 86 až 110 koní. Duster je volitelně k dispozici také s pohonem všech kol. Motoristický tisk jmenoval Dacia Duster jako nejdostupnější SUV Německa: nový vůz Dacia stojí stejně jako ojetý vůz konkurence.

Dacia Sandero zepředu Dacia Sandero interiér

Dacia Sandero : Vůz střední třídy od Dacie poprvé opustil montážní linku v roce 2008, od roku 2012 je na trhu druhá generace. Sandero byl vytvořen v závodě Renault v Brazílii, vozidla pro západní a střední Evropu jsou ale sešroubována v Rumunsku. Výkon benzínových motorů se pohybuje v rozmezí 75-105 koní, verze na naftu nabídne 68-88 koní. Stejně jako Duster, i Dacia Sandero je založena na platformě Clio. Druhá generace nabízí vedle zážehových motorů Renault také vznětové motory s přímým vstřikováním Common rail. Také je nabízena varianta na LPG. Ti, kteří hledají trochu více prostoru pro nohy, by měli vyzkoušet verzi Sandero Stepway. Maximální komfort poskytuje výbava Prestige: ta zahrnuje kromě klimatizace a vyhřívaných zpětných zrcátek dokonce i trochu luxusu: kožený volant.

Dacia Lodgy zepředu Dacia Lodgy pohled do kufru

Dacia Lodgy : Toto MPV od Dacie je vozidlo z modelové řady, které přesvědčí svou vstřícností k rodině. Dacia Lodgy, která je k dostání od roku 2012, pojme až 7 osob. Prostorný interiér je evidentní už z názvu: „lodge“ v angličtině označuje chalupu v přírodě. Tento van od Dacia je jako ojetý model cenová třída sama o sobě. MPV (německé) konkurence stojí často se srovnatelným počtem najetých kilometrů dvakrát tolik. Zato to ale v Lodgy navzdory názvu není zas až tak útulné. Což není vyžadováno, neboť Dacia je spíše pilná pracující včelička než včelí královna na medu. Současné modely umožňují pouze výběr ze tří benzínových motorů a jednoho dieselového agregátu. Turbo benzínový motor s přímým vstřikováním nicméně při vjezdu na dálnici vyvolává na tváři hlavy rodiny alespoň trochu úsměvu.

Dacia: Z římské minulosti Rumunska do mezinárodní budoucnosti

Rumunská automobilka byla založena v roce 1952 pod názvem Uzina de Autoturisme Pitești (UAP) , což v doslovném překladu znamená Továrna na automobily Pitești. UAP byl původně dodavatel kamionů. V polovině 60.let ale byla továrna přestavena a vznikla plně funkční automobilka. Už tehdy se Renault ukázal přes všechny tehdejší východozápadní rozpory jako vstřícný partner. Když v roce 1968 skončilo Pražské jaro, první Dacia sjela z linky jako licencovaná verze Renaultu 8. Značka nepřipomíná historii Rumunska jako součást Římské říše náhodou. Provincie Dácie - latinsky: Dacia – se rozprostírala ve 2. století našeho letopočtu přes území současného státu. V roce 1978 byla spolupráce s Renaultem ukončena. Nicméně i poté byly četné vozy vyrobeny po vzoru francouzských modelů. Do roku 2004 byly v Pitești vyrobeny zhruba dva miliony vozů Dacia 1300. Tento model je považován za rumunský Volkswagen, který se zakládá na modelu Renault 12, jenž byl vyvinut a vyroben v 70. letech.

Dacia Dokker zepředu ![Dacia Dokker zezadu] (//images.ctfassets.net/uaddx06iwzdz/3lBJlIWiEEJPowoFbE84PS/83c4ae7d0fd9b7ed3ea0023c2153d793/dacia-dokker-hinten.jpg)

Po převratu v 90. letech se Dacia ocitla v krizi. Volná spolupráce s Peugeotem, která vedla k výrobě Dacia Nova, brzy selhala. Na konci desetiletí měla Dacia k Renaultu opět blíž. Francouzi získali v roce 1999 většinu podílu rumunské automobilky. Byly zavedeny motory s modernějšími rozvody a Dacia poprvé nabídla i modely se vznětovými motory. V následujících letech byly nabízeny méně úspěšné vozy typu pick-up a do výroby šly nové výrobní řady. Zatímco někteří jiní výrobci v západní a střední Evropě slábli v důsledku finanční krize v roce 2008, Dacia zažila vzestup. Na trhu se objevily nové modely, jako například Dacia Dokker. S nízkými pořizovacími cenami nových vozů, které mnohdy překonaly i ceny ojetých vozů, se značka etablovala v oblasti ekonomické třídy.

Tajemství Dacie: Ať už ojeté nebo nové - skvělé auto za málo peněz

Dacia Logan shora Dacia Logan ze strany

Dnes je Dacia stoprocentní dceřinou společností Renault. Nevýhoda spolupráce mezi východem a západem: vozy jsou vyráběny pouze minimálně v Rumunsku, další výrobní závody Renaultu jsou v Moskvě, Maroku, Kolumbii a Íránu. Nicméně Dacia je úspěšná značka , v Evropě se rok od roku její prodejní čísla zvyšují. Nové koncepty, jako je například Stepway řada, osloví i náročnější spotřebitele. Crossover modely Dacia Sandero a Dacia Dokker Stepway slibují nejen rustikální offroad design, ale také ukazují, že Dacia je více než jen levná značka. Titanová optika a speciální lak, klimatizace a tempomat doplňují u modelů Stepway harmonický celek. Dobré auto za málo peněz, tak se nyní Dacia prezentuje - ať už jako ojeté nebo nové auto.

Současné modely Dacie, které jsou již k dostání jako ojeté vozy

Třída Model Doba výroby Poznámky
Kompaktní třída Dacia Sandero Od 2012 (2. Generace) Základ Renault Clio (4. generace), poprvé ESP a posilovač řízení jako standard, model Stepway poskytuje větší prostor na nohy.
Kompaktní třída Dacia Logan Od 2012 (2. Generace) Sedan nabízen pouze ve Španělsku a Portugalsku, Kombi distribuované jako Logan MCV.
SUV Dacia Duster Od 2010 Platforma B, navržena především Nissanem. Mnoho komponentů ze starších modelových řad Renault Clio a Megane, motory z Renault Scenic.
MPV Dacia Lodgy Od 2012 Platforma B na základě Renault-Nissan aliance. Vyráběn v Tangeru, Maroko, pro evropské a africké trhy.
Kombi se zvýšenou střechou Dacia Dokker Od 2012 Vyráběn v Tangeru, Maroko. Název je odvozen z ang. dock worker (pracovník přístavu).