Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
jaguar-l.jpg

Jaguar

Britská prémiová automobilka Jaguar je vzácným příkladem toho, jak se značka dokáže prosadit skrze design svých výrobků po celém světě, aniž by musela nejprve vlastnit technologii svých motorů. Zakladatel firmy William Lyons (1901 - 1985) začínal jako konstruktér přívěsných vozíků u motocyklu a karoserií pro Austin a Fiat, předtím než představil v roce 1931 svůj první automobil kupé S.S.I. Motory pocházely od britského výrobce Standard, který dodával Jaguaru jednotky po mnoho let. Rukopis Williama Lyonse byl nezaměnitelný - jeho vozy vozy byly charakteristické dlouhou kapotou a plochou, elegantně protáhlou karoserií, což mělo být typickým znakem Jaguaru. Pro modelovou řadu S.S.100 používá Lyons v roce 1935 poprvé název Jaguar, v roce 1945 dojde na přejmenování společnosti na Jaguar Cars Ltd.. Úspěchy na závodech a tím inspirované modely sportovních vozů jako Jaguar E-Type a výroba luxusních sedanů řady XJ a XK a akvizice luxusní značky Daimler pomohly Jaguaru stát se od 60. let ztělesněním honosného britského způsobu života a sportovní automobilové kultury.

Sportovní vůz Jaguar jako kupé a kabriolet

První sériově vyráběný sportovní vůz pod značkou Jaguar byl v roce 1948 XK120 s výkonem 119 kW (160 koní), který byl vyráběn jako dvoumístný roadster, kupé a kabriolet s látkovou střechou až do roku 1945. Klasikou sportovní řady se v letech 1961 - 1975 stalo kupé a kabriolet Jaguar E-Type s V6 a V12 motorem o výkonu 202 kW (275 koní), který se jako veterán stal žádaným sběratelským kouskem. Jeho nástupce Jaguar XJ-S byl od roku 1976 do 1996 vyráběn s motory o výkonu od 147 kW (198 koní) po jednotku V12 s 243 kW (330 koní) ve více než 100 tis. kusech a je považován za nejúspěšnější sportovní vůz Jaguar. Titul nejrychlejšího sériově vyráběného automobilu na světě dlouho držel super sporťák vyráběný v malých sériích mezi lety 1992 a 1994 - Jaguar XJ220, který dosahoval s jeho 399 kW (542 koní) maximální rychlosti až 341 km/h. V rámci řady XK nabídl Jaguar od roku 1996 kupé a kabriolety s motory V8 s výkonem až 306 kW (416 koní). Poprvé používá Jaguar XK-S přeplňovaný motor, který umožnil maximální rychlost až 280 km/h. Modely Jaguar XK od roku 2005 dostaly do vínku karoserii vyrobenou téměř kompletně z hliníku.

Sedany Jaguar s kompresory a naftovými motory

Po sedanech Jaguar Mark, jejichž modely byly na trhu od roku 1948 do roku 1969 a dnes jsou v kurzu jako Classic Cars za sběratelské ceny, představil Jaguar luxusní sedan XJ. Ve třech sériích od roku 1969 do roku 1992 se vyráběl Jaguar XJ Mark o objemu 2,8 litru, 3,4 litru a 4,2 litru, které dosáhly výkonu až 151 kW (205 koní). V roce 1972 byla řada doplněna motorem V12 o výkonu 186 kW (253 koní). V roce 1986 výrobce uvedl na trh nově zkonstruovaný XJ40, který byl vyráběn do roku 1994 a prodáván v luxusní verzi jako Jaguar Sovereign. Následující verze Jaguaru XJ byly pak poprvé v roce 1994 nabízeny s přeplňovaným motorem o výkonu 235 kW (320 koní) a později prezentovány s 2,7litrovým V6 twin-turbo dieselovým motorem.

V režii Fordu se Jaguar objevuje ve střední třídě

Poté, co byl Jaguar veden v polovině 60. let pod státní záštitou British Leyland ve spojení s Roverem, zajistila si americká automobilka Ford v roce 1989 většinový podíl. V roce 2008 Ford prodal britského tradičního výrobce indické společnosti Tata. Pod záštitou Fordu Jaguar rozšířil svou modelovou řadu o Jaguar S-Type z roku 1999 a vznikl tak sportovní sedan vyšší střední třídy, ve které opět oživly křivky modelů Mark ze 60. let. Jaguar S-Type byl nabízen od roku 1999 do roku 2007 s několika benzínovými motory a dieselovým motorem o výkonu 152 kW (207 koní). Ten byl nahrazen modelem Jaguar XF, který se stylisticky orientoval na elegantní linie Jaguaru XK kupé vyšší třídy. Od roku 2001 uvedl Jaguar do programu model střední třídy Jaguar X-Type, nabízený jako sedan a nově i jako kombi.