Najděte ojeté Fiat 500 na AutoScout24

Fiat 500

První generace Fiatu 500 až do roku 1977

Nekompromisní kulaté Fiaty 500, které v 50.letech dominovaly italským ulicím, byly po desetiletí jedním z nejcharakterističtějších modelů automobilky Fiat. Nicméně první generace vozidel pochází již z předválečného období, kdy designéři z Turína vytvořili Fiat 500 zvaný Topolino, který byl doslova jedním z prvních evropských Volkswagenů. Jeho nástupce byl vyráběn dvacet let téměř beze změny až do pozdních 70.let. Nezáleží na tom, jaké nástupní modely následovaly; série Fiat 126 nebo Fiat Panda zdaleka nedosáhly takové obliby jako Fiat 500. Když se najednou v novém tisíciletí v třídě malých automobilů vrátil do módy retro styl, Fiat nemusel dlouho přemýšlet o tom, jaký historický model by se měl na tomto retro rozmachu městských autíček podílet.

Fiat 500 je znovu v prodeji jako retro model v roce 2007

Při navrhování nástupce první generace Fiatu 500 kladla italská automobilka menší důraz na emoce. Nejmenší modely Fiat měly být zaměřeny především na praktičnost a cenově měly držet krok třeba s konkurencí z Francie. U retro modelu tomu bylo jinak. Zde šlo konstruktérům hlavně o to, aby našli způsob, jak přenést nostalgický styl do moderní formy. A moderní technologie týkající se jízdy a bezpečnosti v tomto malém automobilu umístěny být musely, aby byl vůz vnímán jako lifestyle auto. Výsledkem těchto úvah byl Fiat 500 nové generace, který se dostal do prodeje poprvé v roce 2007.

Fiat 500 jako minisedan a lifestyle kabriolet

Díky své kulovité karoserii a velkým kukadlům splnil design nového Fiatu 500 podmínky, které u takovýchto modelů, inspirovaných historickými modely, rozhodují o zdárném či nezdárném provedení retro pojetí. Bezpochyby byl k rozeznání jako Fiat 500, i když byl malý sedan s pouhými 3,55 m na délku a šířkou 1,62 m ve srovnání s klasickým Fiatem 500 druhé generace zřetelně větší. Technicky a konstruktivně se Fiat 500 od roku 2007 dělil o mnoho komponentů s řadou Fiat Panda. Na rozdíl od tohoto modelu měl být ale Fiat 500 vnímán jako sportovní alternativa působící v segmentu malých vozů. K tomu také přispěla verze Fiatu 500 z roku 2009 se širokoúhlou sklápěcí textilní střechou. Vizuálně téměř kabriolet, technicky byl ale Fiat 500 s touto výbavou spíše sedanem se sklápěcí střechou.

Motory Fiat 500

Fiat 500 z roku 2007 byl nabízený nejprve ve dvou verzích benzínového motoru s výkonem 51 kW (69 koní) a 74 kW (100 koní) a pohonem až 182 km/h. Špičkové modely se na trhu objevily, jak už je tomu u Fiatu zvykem, jako Fiat 500 Abarth se sportovními motory, které dokázaly zmobilizovat až 118 kW (160 koní). Dodatečně byly zhotoveny dva dieselové motory se zdvihovým objemem 1.3 l, které umožnily Fiatu 500 až 70 kW (95 koní).