Přeskočit na hlavní obsah
Mazda CX-5

Model CX-5 byl v roce 2012 vlajkovou lodí Mazdy na evropském trhu SUV

Téměř všechny japonské automobilky se v době, kdy se země po roce 1950 začala otevírat světu, snažili prostřednictvím spolupráce, licenčních dohod nebo kapitálového vstupu amerických společností získat nové technologie a výrobní procesy. Proces osvojení nových znalostí proběhl velmi rychle a už brzy to byly japonské firmy, jejichž inovační postupy ve výrobě a konstrukci se staly vzorem pro výrobce v Americe i v Evropě. Společnosti Mazda trvalo déle než ostatním najít amerického partnera, kterým se koncem 70. let stal Ford. V 2008 roce se však ukázalo, že taková spolupráce může mít i nevýhody. Mazdě se nepodařilo dostatečně rychle vyvinout model podobný SUV modelům řady CX-9 a CX-7, který by byl určen pro evropský trh. Bylo ironií, že právě v nejrychleji se rozvíjejícím segmentu kompaktních SUV neměla Mazda co nabídnout. Tuto mezeru se podařilo Japoncům zaplnit v roce 2012 modelem CX-5, který se stal vlajkovou lodí Mazdy v třídě SUV na evropském trhu.

Rozměry a design Mazdy CX-5 odpovídaly očekáváním evropského trhu

Japonští konstruktéři však nenavrhovali CX-5 výhradně pro evropské zákazníky. Když se v roce 2012 na evropských silnicích objevilo nové vozidlo, bylo jasné, že Mazda chce modelem CX-5 představit na trhu SUV něco nového. Zatímco jeho předchůdce CX-7 se svými rozměry a designem karoserie podobal modelu CX-9 orientovanému speciálně na USA, měl být model CX-5 v mnohém odlišný. A to znamenalo: CX-5 byl více zaměřen na evropské požadavky. S délkou jen 4,55 metrů byl o 15 cm kratší než sedmá generace. V Evropě tedy mohl být klasifikován jako kompaktní SUV. A právě v tomto segmentu si Japonci na základě statistik slibovali nejvyšší prodejní vyhlídky. Souběžně designéři CX-5 vytvořili pro evropského zákazníka model, který v sobě spojuje dynamický vzhled a sportovní profil značky Mazda.

V roce 2015 Mazda vylepšila CX-5 Offroad optikou a silnějším benzinovým motorem.

Není divu, že byly zejména v čelním pohledu CX-5 zřetelné konstrukční prvky, které nacházíme na sedanech nebo kombi řady 3 nebo 6. Pojmem Kodo - duše v pohybu - nazývají Japonci propojení ladných linií a hry svalů. Velký trapézový tvar chladiče, dlouhé, úzké světlomety, záhyby na bocích, prudce se svažující střecha, to vše vizuálně ilustruje sportovní ambice CX-5. Design zadní části je konvenčnější a více odpovídá jiným SUV od Mazdy, což dokládá zejména široký střešní spoiler. V roce 2015 byly na modelu CX-5 modifikovány mřížky chladiče s chromovanou lištou na přední masce a nový přední nárazník s viditelnými off-road prvky, jako je například plastové lemování podvozkových šachet. Novinkou v roce 2015 byl i silnější benzínový motor se zdvihovým objemem 2,5 litru a výkonem 141 kW (192 koní). Mezi novými i ojetými CX-5 však můžeme stále najít auta s dvoulitrovým benzínovým motorem, nebo 2,2litrovým naftovým motorem.