Přeskočit na hlavní obsah
Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5 (v Japonsku prodávaná pod označením Enos Roadster a v USA jako Mazda Miata) je lehký dvoumístný kabriolet. Mazda MX-5 je postavená na platformě Mazda N a koncipována s důrazem na jednoduchost, lehkost a spolehlivost a je tedy nástupcem klasických britských sportovních aut z 50. a 60. let minulého století. Do prodeje byla uvedena v roce 1989. Na konceptu MX-5 (s pracovním názvem Duo 101) pracoval kalifornský automobilový designér Mark Jordan se svým týmem už od roku 1982. Krédem návrhářů při vývoji Mazdy MX-5 bylo japonské úsloví Jinba ittai, které se dá přeložit jako „jezdec a kůň jsou jedno tělo“. Cílem bylo vytvořit vůz, který by byl tak lehký a kompaktní, jak to jen umožňují celosvětové bezpečnostní požadavky. Automobilka Mazda Motor Corporation byla založena v roce 1920 v Japonsku, automobily ale začala vyrábět až v roce 1931.

Mazda MX-5 první generace - NA (1989 - 1997)

První generace Mazdy MX-5, dílo japonských automobilových designérů Tsutomu Matana a Shunji Tanaka, byla po letech vývoje představena na začátku roku 1989 na autosalonu v Chicagu a na evropský trh byla uvedena v roce 1990. K dispozici byla s benzinovými motory o objemu 1,6 a 1,8 l a se čtyřstupňovou manuální a pětistupňovou automatickou převodovkou. MX-5 první generace se dostalo skvělých recenzí v automobilových časopisech a poptávka tak ze začátku převýšila nabídku. Automobil byl primárně koncipován jako kabriolet s plátěnou střechou, k dostání byl ale také ve verzi s pevnou střechou. Vůz MX-5 NA dosáhl maximální rychlosti 203 km/h a rychlost 100 km/h dokázal nabrat za 8,2 sekund. V roce 1994 dostal automobil facelift a k jeho výbavě přibyly duální airbagy. Mazda také vyrobila několik speciálních edic MX-5, které se mezi sběrateli raritních vozů staly velmi žádanými. RX-5 první generace byl nabízen v pěti úrovních výbavy - zatímco základní verze měla jen to nejnutnější, verze A obsahovala posilovač řízení, volant potažený kůží, hliníková kola a přehrávač audiokazet. Paket B k výše uvedenému přidal elektronicky ovládaná okna a tempomat. Luxusní paket C tuto nabídku obohatil ještě o interiér v béžové barvě a kožená sedadla. Sportovní verze Mazdy MX-5 byla označována jako verze R.

Druhá generace - NX-5 NB (1998 - 2005)

Druhou generaci NX-5 s označením NB představila Mazda v říjnu 1997 na autosalonu v Tokiu a do prodeje ji uvedla v roce 1999. Oproti předchozímu modelu nabízela výkonnější motory a nový vzhled inspirovaný designovými prvky třetí generace Mazdy RX-7. V nabídce byly verze Mazdy RX-5 s 1,6 l motorem a motorem o obsahu 1,8 l s možností turba. Mazda MX-5 druhé generace disponovala pěti a šestistupňovou manuální a čtyřstupňovou automatickou převodovkou. V roce 1999 Mazda vydala speciální edici MX-5 k příležitosti desátého výročí tohoto modelu. Druhá generace MX-5 dostala v roce 2001 facelift, který se týkal především menších změn exteriéru a automobil tak získal ještě o něco sportovnější vzhled. Faceliftovaná verze MX-5 také nabízela mlhovky jako standard, ne jako volitelnou možnost. Změny se dotkly také interiéru - především vylepšených sedadel. Mezi lety 2004 a 2005 Mazda v Japonsku prodávala i verzi MX-5 s turbomotorem pojmenovanou MX-5 Mazdaspeed. V bezpečnostních testech Euro NCAP získala MX-5 druhé generace čtyři z pěti hvězdiček v oblasti ochrany pasažerů, v oblasti bezpečnosti chodců ale získala jen jeden bod ze čtyř možných.

Mazda MX-5 NC - třetí generace (2005 až 2015)

Třetí generace MX-5 byla představena v roce 2005 a uvedena na trh v srpnu 2006. K dostání byla s benzinovými motory o objemu 1,8 a 2,0 litru.

MX-5 ND - čtvrtá generace (2015 do současnosti)

Čtvrtou generaci MX-5 uvedla Mazda na trh v roce 2015 a brzy po svém představení se setkala s velmi kladnými ohlasy odborníků i veřejnosti. V roce 2016 získala ocenění World Car of The Year (Světové auto roku) a World Car Design of the Year.