Najděte ojeté Tesla na AutoScout24

Tesla

Tesla: Ojeté vozy s elektrickým turbomotorem

Tesla je slovo s mnoha významy. Původ slova se navrací až k fyzikovi, elektrotechnikovi a „vynálezci“ 20. století Nikolu Teslovi. Po něm byla pojmenována jednotka Tesla, kterou se měří intenzita magnetického pole. Výraz také označuje Tesla Motors , nejznámějšího výrobce elektromobilů - v čele s fyzikem a investorem Elonem Muskem, který usiluje o to, aby se automobily s nulovými emisemi ve 21. století staly skutečností. Tesla Model S byl první luxusní vůz s elektromotorem, který šel do sériové výroby. Navzdory vysoké zaváděcí ceně nejsou čekací doby v řádu několika měsíců u Tesly nic zvláštního. U ojetých automobilů však žádné pořadníky neexistují. Cena je obvykle nižší než za nový vůz. Tak sportovně-razantní a cenově příznivý Tesla model předstihl svou konkurenci s benzínovým pohonem.

Tesla Model X P85+ ZepředuTesla Model X P85+ Zevnitř

Tesla Motors: Ať už ojeté nebo nové - tyto vozy jsou poháněny elektrickým proudem

Posláním Tesla Motors je, aby byl nadbytečný motor nahrazen výkonným, bezemisním elektromotorem. Jak toho lze dosáhnout? Zakladatel a vizionář Elon Musk redukoval strategii pro rychlou cestu k udržitelné budoucnosti do čtyřech úrovní:

  1. Vytvořte cool sportovní vůz, který přesvědčí bohatou klientelu a zároveň dokazuje, čeho je schopen dosáhnout elektromotor.
  2. Použijte peníze na výrobu sportovního pětidveřáku, který je asi o polovinu levnější.
  3. Pak vyrobte cenově výhodné rodinné auto pro širokou skupinu zákazníků.
  4. Nabídněte svým zákazníkům od počátku možnost dobíjet autobaterie bez emisí.

Na první pohled jednoduchá a přímočará strategie. Ale historie modelů, od prvního Roadster přes Model S a X až k budoucímu modelu 3 ukazuje, že tato vozidla mají obrovský inovativní potenciál - a způsob, kterým uvažujeme o formách pohonu a konceptech vozidel, o nových i ojetých vozech, by mohla Tesla řádně zamíchat.

Prvním Tesla modelem je Roadster

Tesla Roadster zepředuTesla Roadster s nabíječkou

Společnost byla založena v roce 2003. V té době se setkal Elon Musk a jeho kolega JB Straubel, kteří dávali dohromady elektrický sportovní vůz s dalším týmem inženýrů, který také pracoval na autě s elektrickým pohonem. Spolu s Martinem Eberhardem, Marcem Tarpenningem a Ianem Wrightem následně vyvinuli první prototyp, jehož lehké a přitom robustní tělo bylo vyrobeno z plastu, vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). V letech 2005 až 2011 spolupracovala Tesla s výrobcem luxusních vozů Lotus, který pomohl s náročnou výrobou lehké karoserie. Výsledkem byl Tesla Roadster, který byl představen v roce 2006 a do prodeje šel v roce 2008. Sportovní vůz je vybaven indukčním asynchronním motorem , na principu Nikoly Tesly a ukázal se být jak rychlejším, tak i tišším bourákem. Do roku 2011 Tesla vyrobila asi 2400 roadsterů, pak byla výroba ve prospěch modelu S zastavena.

Modelem S je elektromobil připraven na sériovou výrobu

Tesla Model S zepředuTesla Model S ze strany

V roce 2009 Tesla představila nástupce. Model S je první model z vlastní produkce a je vyráběn od roku 2012. Luxusní sedan s 5 sedadly nabízí více prostoru než Roadster, ale zakládá se na srovnatelné technologii baterie: využívá lithium-iontové baterie , které jsou používány obdobným způsobem v noteboocích, a které jsou optimalizované pro elektromobily. Tesla použila tuto metodu, aby byla elektrická energie využita nejen spolehlivě, ale také výhodně- což vedlo k vývoji vlastního odvětví podnikání: systém domácího úložiště Powerwall. Model S je k dispozici v různých verzích : například s kapacitou baterie 70, 85 nebo 90 kWh a v závislosti na různé dojezdové vzdálenosti. Pod kapotou pracuje silný elektromotor, který zajišťuje okamžitý maximální točivý moment. Performance Edition má dokonce dva motory a zrychluje z 0 na 100 km/h za neuvěřitelné 3 sekundy. Díky aktualizaci softwaru je nyní Model S schopen dokonce semiautonomní jízdy. Samostatné udržení vzdálenosti, automatická změna jízdního pruhu, parkování bez držení volantu - vše (téměř) již není problém.

Model X nabízí dostatek prostoru a otevírá dveře dalším řadám

Tesla Model X zepředuTesla Model X s otevřenými zadními dveřmi

Již v roce 2010 Musk oznámil novou crossover verzi Modelu S , mix malého SUV a luxusního sedanu. Elektromobil, pokřtěný Model X byl představen v roce 2012 a na trhu je k dispozici od podzimu 2015. Elektrický SUV kombinuje vysoký dojezd s velkorysým prostorem dodávky. Typické jsou dvoukřídlé dveře, pod kterými lze po otevření pohodlně stát vzpřímeně. K základní výbavě patří - stejně jako u Modelu S - druhý přední kufr. Co se týče motoru u Modelu X, Tesla přidala něco navíc: tato verze navíc slibuje neuvěřitelných 772 koní. Na konci roku 2017 bude k dispozici další model od Tesly. Jako první automobil střední třídy je Model 3 nejen kratší než modely vyšší třídy, ale díky své ceně zhruba 35.000 dolarů by měl být zároveň i atraktivnější pro širší segment kupujících. Tesla přísně sleduje mistrovský plán navržený Muskem.

Všechny modely Tesla, dostupné jako ojeté vozy, ve srovnání

Dlouho byly považovány za luxusní zboží pro bohaté Early Adopters. Ale vozy Tesla se nyní objevily i na trhu s ojetými vozy. Tesla Roadster je z důvodu nízkého počtu vozů vyhledávanou klasikou, Model S od Tesly se na trhu dá sehnat za poměrně dobrou cenu. V následující tabulce jsou uvedeny nejdůležitější charakteristiky těchto modelů ve srovnání: Kromě období výroby a rozměrů jsou zde uvedeny další důlěžitá čísla jako je výkon motoru, zrychlení z 0 na 100 km/h nebo dojezd. Vzhledem k tomu, že elektromotory jsou velmi robustní a ve srovnání s jejich benzinovými protějšky mají velmi nízké nároky na údržbu, mohou vozy od Tesly i jako ojetiny- pokud jim poskytujete dobrou péči - stále dosáhnout svého maximálního výkonu.

| Tesla Roadster| Tesla Model S| Tesla Model X
—|—|—|—
Výrobní období| 2008 - 2011| Od června 2012| Od září 2015
Třída| Sportovní vůz| Vyšší třída| Vyšší třída
Délka| 3,95 m| 4,98 m| 5,00 m
Šířka| 1,87 m| 1,96 m| 2,08 m
Výška| 1,13 m| 1,44 m| 1,63 m
Dostupné modely1| Roadster, Roadster Sport| 40 / 60 / 70 / 70D / 85 / 85D / P85 / P85D| 70D / 90 D / P90D
Motor| 215 - 225 kW| 225 - 522 kW| 386 - 568 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h| 3,7 - 3,9 sek| 3,0 - 6,5 sek| 3,2 - 6,0 sek
Dojezd| 350 - 643 km| 370 - 528 km| 354 - 414 km

1Toto číslo označuje kapacitu baterie v kWh.

Elon Musk: Vizionář, který pohání nejen Teslu k lepším výkonům

Jedna věc je jistá: od založení Tesla Motors využívá zakladatel Elon Musk každou příležitost k tomu, vyslat silný signál pro udržitelnou mobilitu na silnicích. Tato myšlenka se u rodilého Jihoafričana - narozeného v roce 1971, od roku 1986 žijícího v Kanadě, později ve Spojených státech – zrodila v průběhu studií fyziky v polovině devadesátých let. Musk žil v té době v Palo Alto, v srdci Silicon Valley, a přemýšlel o tom, jak by výhody udržitelné energie mohly být použity také pro mobilitu na silnicích. Logická cesta ho vedla k elektromotorům. Nicméně, úložná kapacita dostupných baterií byla omezená, a proto se Musk věnoval zpočátku velmi úspěšně dalším projektům: svou první firmu, poskytovatele mediálních služeb Zip2, prodal za více než 300 milionů dolarů počítačovému výrobci Compaq, později se připojil k on-line platební službě PayPal, kterou později převzal za 1,5 miliardy dolarů Ebay.

Získané peníze investoval z větší části do Tesly, čímž se Musk vrátil ke svým kořenům. Kromě výroby elektromobilu se Musk rovněž podílí na dalších projektech. Již rok před Teslou tento inženýr založil leteckou firmu SpaceX. První službou byly zásobovací lety do Mezinárodní vesmírné stanice, jakož i transport satelitů na oběžnou dráhu. Aby bylo možné zrealizovat cíl SpaceX a udělat cestu do vesmíru cenově dostupnější, byly vyvinuty vlastní rakety. Další krok - realizace kosmické lodi s posádkou – financuje NASA prostřednictvím multibillionového programu. V roce 2015 se k SpaceX připojil dokonce i Google, což dalo vzniknout i plánům letecké firmy, vybudovat pomocí několika set satelitů oběžný systém pro zásobování internetu. Velká vize Elona Muska: kolonizace jiných planet.

Další projekt, týkající se - stejně jako ostatní vizionářské projekty - opět planety Země, je Hyperloop neboli Hypersmyčka. Jedná se o koncept, založený na pohybu přetlakových kapslí, poháněných elektrickou ennergií, podtlakovými trubkovými tunely. Myšlenka: V trubce je podtlak, kapsle se pohybují vpřed na vzduchovém polštáři. Průměrná rychlost dosahuje asi 1000 kilometrů za hodinu. Zkušební dráha, kde by se miliardový projekt měl pro účely testování realizovat, již byla stanovena a měla by propojit Los Angeles a San Francisco. Na velkých pilířích jsou umístěny dvě trubky, jedna v každém směru, síla pochází ze solárních střešních panelů. Než se více než šest hodin trápit na Interstate 5 nebo sedět 90 minut v letadle, potřebuje 28 cestujících Hyperloop kapsle jen 30 minut na to, dostat se z L.A. do San Francisca. I když auta na elektrický pohon od Tesly - ať už použitá nebo nová - tento čas nepřekonají - systém Hyperloop bude mít stěží plošné pokrytí. Proto jsou v dohledné době jednou z nejlepších možností, jak dojet s nulovými emisemi, udržitelně, komfortně a luxusně na požadované místo.