Najděte ojeté Toyota Supra na AutoScout24

Toyota Supra

Toyota Supra: Extravagantní sporťák, který nestárne

I když Toyota Supra patří na trhu ojetých automobilů k těm postarším (její výroba byla ukončena v roce 2002), vedle svých mladších konkurentů z okruhu sportovních vozů vypadá stále svěže a nezadá si s nimi ani v síle motoru a rychlosti. Designem byla vždycky o krok napřed a na silnici dodnes vyčnívá z davu. Díky svému futuristickému vzhledu a výkonu blízkému supersportům se stala hvězdou řady videoher (např. Midnight Club, Forza horizon 2) a zahrála si také hlavní roli v úspěšném trháku Rychle a zběsile. Její schopnost vytáhnout závodní rychlost a projet se na boku dodnes vyvolává vzrušení i zrychlený dech a uspokojí i nejnáročnějšího automobilového fajnšmekra. V autobazarech je těchto vozů bohužel jako šafránu; Toyota Supra se stala téměř sběratelským artiklem, jehož se majitelé málokdy chtějí vzdát. Jako ojetý vůz má ovšem i své nevýhody - dražší náhradní díly i nedostatek autoservisů, které seberou odvahu sáhnout do jeho motoru.

Počátky předvídaly slavnou kariéru

První generace Toyoty Supra se zrodila už v roce 1978, kdy Toyota Motor Corporation zvětšila přední část modelu Celica, aby původní čtyřválcový motor mohl být nahrazen šestiválcem. Právě šest válců je typický znak všech verzí Supry. Druhá generace vyráběná v letech 1981 až 1986 přinesla změny zejména v designu, základ se nicméně stále držel platformy modelu Celica. Oba modely od sebe jasně oddělil teprve rok 1986. Zatímco Celica přešla na pohon předních kol, Supra si ve své třetí generaci udržela výhradní pohon zadních kol a získala silnější motor 3,0 l o výkonu 200 koní (149 kW). V roce 1987 do nabídky přibyla verze s přeplňovaným motorem. Třílitrová Supra Turbo zvýšila výkon na 230 koní (172 kW) a její součástí byl i olejový chladič a integrovaný zadní spoiler. Sportovní výbava zahrnující diferenciál s omezeným prokluzem (LSD) a ostřikovače světlometů se stala u turbo verze standardem, zatímco protiblokovací systém ABS byl u obou typů volitelný. Ve stejném roce se Supra ukázala i v neobvyklé béžové barvě, výrobní závody však v tomto provedení opustila v omezeném nákladu pouhého tisíce kusů.

Čtvrtá generace: Vrcholná éra Toyoty Supra

První Toyotě Supra čtvrté generace, která vtrhla na trh v roce 1993, předcházelo dlouhé čtyřleté plánování a důkladná práce inženýrů i designérů. Pro exportní model určený evropskému a americkému trhu Toyota upgradovala Turbo verzi motoru (dvě sekvenční turbodmychadla, větší vstřikovače paliva atd.), což zvýšilo sílu výkonu na 320 koní (239 kW; 324 PS) při 5600 otáčkách za minutu. Supra s turbodmychadlem dokázala zrychlit z 0 na 100 km za pouhých 4,6 sekundy a při testování přesáhla rychlost 285 km/h. Ve své době šlo o jeden z nejrychlejších sériově vyráběných vozů na světě. Turbo verze se nabízela v kombinaci se šestistupňovou ruční převodovkou Getrag nebo čtyřstupňovým automatem. Atmosférický motor 3,0 l byl dostupný s manuální převodovkou o pěti stupních, v nabídce byl rovněž automat.

Budoucnost zahalená tajemstvím

Kariéra Toyoty Supra byla strmá, neměla ale dlouhého trvání. V roce 1998 byla tato sportovní perlička stažena z amerického trhu, v roce 2002 se kvůli zpřísněným emisním požadavkům nadobro přestala prodávat i v domovském Japonsku. Toyota od té doby nikdy neopustila myšlenku přivést na svět jejího následovníka, veškeré ambice však skončily u rozpracovaných konceptů. Teprve v červnu 2016 prosákla do médií informace o uvedení nové Supry v roce 2018. Mělo by jít o vůz s hybridním pohonem, který však zřejmě bude mít s původním modelem společné jen slavné jméno. Vyrábět by se měl v závodu Magna Steyr v rakouském Grazu ve spolupráci s BMW, jež údajně dodá platformu i třílitrový šestiválec z modelů M3 a M4. V nabídce by se měl poprvé v historii Supry objevit i čtyřválcový motor.