Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Auta od 15 let

Dnes už mládež nemusí čekat až dovrší 18 let, aby mohla řídit vlastní auto. Stačí si pořídit řidičák na moped, se kterým je možné řídit i takzvaná mikroauta nové generace. Tato autíčka jsou superlehká, váží totiž maximálně 350 kilogramů.

Na trhu najdeme mikroauta různých značek, nejčastěji Ligier a Microcar. Pojďme si tyto renomované značky aut představit. Nejprve si ale povíme o podmínkách, které musíme splnit, pokud si chceme udělat řidičský průkaz na auta do 15 let.

Řidičský průkaz skupiny AM

Základním předpokladem řízení motorových vozidel je vlastnit příslušná řidičská oprávnění. Jaký průkaz si ale musím pořídit, chci-li řídit například malý městský moped nebo mikroauto? Ve skupině A rozlišujeme hned několik podskupin podle váhy stroje, konkrétně jde o podskupiny AM, A1, A2 nebo A. Řidičský průkaz na motocykly, mopedy a tříkolky o nižším výkonu neboli řidičský průkaz AM nám umožňuje řídit různé druhy motocyklů včetně malých mikroautíček. Jedinou možnou cestou k získání těchto typů řidičáků je úspěšné absolvování autoškoly se závěrečnou praktickou a teoretickou zkouškou. Právě tam nás naučí jak správně řídit motorku či mikroauto v souladu s pravidly silničního provozu. Po úspěšném zakončení autoškoly nám bude udělen řidičský průkaz skupiny AM v podobě malé plastové kartičky. Jak získat řidičský průkaz AM, jak probíhá výcvik a čím je zakončen?

Jak získat řidičský průkaz skupiny AM - návod

Jestli chceme jezdit v mikroautíčku, naší povinností je nejprve absolvovat odborný kurz pod dohledem instruktora. Autoškol, které nabízí řidičský průkaz skupiny A, je na trhu mnoho. Cena kurzu není zanedbatelná, ale naštěstí dnes většina škol nabízí možnost splátek. Instruktoři jsou experti s dlouholetou praxí, není tedy třeba se bát o vlastní bezpečnost, pokud sedíme na motorce nebo v mikroautě poprvé. V ceně výcviku je i zapůjčení stroje, což je velkou výhodou. Ne všichni si totiž mohou dovolit koupit hned nové auto nebo motorku. Běžná délka výuky vždy závisí na skupině řidičského oprávnění, o kterou usilujeme. Většinou se ale jedná o minimálně tři týdny jízd. V rámci skupiny A rozlišujeme podskupinu AM, což je oprávnění, do kterého spadá řízení městských mopedů, tříkolek či čtyřkolek s maximální rychlostí 45 km/h a hmotností do 350 kg, na těchto motorkách smíme jezdit již od 15 let. Do této skupiny patří i auta od 15 let. Druhou podskupinou jsou lehké motocykly skupiny A1, které smíme řídit od 16 let. Skupina A2 naopak označuje výkonnější třídu silnějších motocyklů, které jsou povoleny řidičům od 18 let. Skupina A pak označuje všechny motocykly s výkonem vyšším než 35 kW s postranním vozíkem nebo bez či tříkolové motorky. Podmínkou tohoto kurzu je dovršení minimálně 24 let. Výcvik oprávnění skupiny AM trvá zhruba 20 hodin praxe, přičemž jedna vyučovací hodina trvá 45 minut. Jízdy v autoškole si můžeme rozvrhnout podle našeho individuálního plánu, což je velká výhoda obzvláště pokud jsme studenti nebo máme zaměstnání. Součástí tréninku je 9 hodin teoretické výuky a první pomoci. Závěrečná zkouška by měla prověřit, že jsme schopni moped či autíčko ovládat v silničním provozu a že stroj ovládáme jistě a bezpečně. Při praktické zkoušce je přítomen instruktor a dopravní inspektor, který sleduje, zda dodržujeme pravidla silničního provozu. Jestliže zkouškou napoprvé neprojdeme, není to konec světa, máme totiž možnost dalších dvou pokusů. Cena výcviku se za poslední léta z důvodu zdražení paliva zvýšila, proto je třeba počítat s náklady v řádu několika tisíc korun. Řidičský průkaz AM musí být vystaven v místě bydliště a musí splňovat náležitosti podle Evropské unie. Průkaz se vydává na 10 let a po vypršení jeho platnosti je možné si zažádat zdarma o další. Řidičský průkaz má stejný formát jako občanka. Na přední straně jsou uvedené údaje o vlastníkovi - jméno, datum narození, bydliště a samozřejmě jeho fotografie, včetně podpisu. Všechna platná řidičská oprávnění jsou pak vyznačena na zadní straně kartičky.

Jaká jsou ta nejlepší auta od 15 let?

Je to tak, v dnešní době můžou auto řídit už i mladí řidiči v pouhých 15 letech. Takové autíčko ovšem musí splňovat určité podmínky. Za prvé musí mít maximální výkon 4 kW a maximální rychlost 45 kilometrů v hodině. Jeho nejvyšší povolená hmotnost je pak 350 kg v nenaloženém stavu. Tyto podmínky splňují například mikroauta Ligier. Automobilka Ligier Automobiles pochází z Francie a specializuje se výrobu mopedaut, neboli mikroaut, která je možno řídit od 15 let. Jedná se o výrobce značek Ligier a Microcar. Společnost ovšem začínala jinak. V roce 1968 byla založena závodníkem Guyem Ligierem, který měl o cílové skupině své firmy nejprve jinou představu. Prvním vozem automobilky bylo totiž sportovní auto, které pod kapotou skrývalo motor Maserati. Po krizi se ovšem musela firma přeorientovat a vznikla z toho auta od 15 let, která si trh žádal. Firma sice není exkluzivním prodejcem tohoto typu vozů, ale vybudovala si na trhu mikroaut velmi dobré prestižní postavení. Za to může především důraz firmy na bezpečnost. Svou práci dělají skvěle a zodpovědně. Jejich auta od 15 let jsou totiž vyrobena z kvalitního materiálu a obzvláště kabina má vpředu speciální rám, jakousi zesílenou klec, která vůz chrání zvenčí. Volitelnou výbavou je pak airbag, bezpečnostní pásy jsou samozřejmostí. Toto autíčko je tak mnohem bezpečnější než například motorka. Celkově vzato mají auta od 15 let jen samé výhody. Mladí řidiči jistě ocení možnost se osamostatnit. Udělat si pak v 18 letech řidičák na větší auto je brnkačka. Tato městská autíčka navíc nejsou nákladná na provoz. Uvnitř skrývají naftový agregát a na 100 km potřebují zhruba 2,5 litru. Jeden kilometr nás tak bude stát méně než korunu. Ve výbavě je navíc chytrý multimediální systém nebo volitelná klimatizace. Toto autíčko pojme maximálně dvě osoby, je ale nanejvýš praktické. Ani design není k zahození, vše je totiž promyšlené do posledního detailu, karoserie je zaoblená a působí roztomile. Navíc je možno si vybrat z velké barevné škály laků. Bezpečnost je tu kladena na první místo. Vůz navíc disponuje parkovacími senzory a zesílenou střechou. Jeho brzdy jsou vysoce funkční a přilnavost k vozovce je taktéž vynikající. Negativa na tomto vozítku pro nedočkavé mladé řidiče najdeme jen stěží.

Všechny články

Versicherungswechsel

Pojištění auta: kompletní přehled

Radce · Jiné
All car reimport & car import & car import USA to Germany

Dovoz aut ze zahraničí: postup a cena

Radce · Jiné
Kfz-Versicherung

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v kostce

Radce · Jiné
Zobrazit méně