Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Likvidace pneumatik zdarma

Každý rok se v České republice vyprodukuje více než 70 tisíc tun starých pneumatik. Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, popisuje způsob, jakým je možné zbavit se starých pneumatik, případně nových pneumatik, které jsou poškozené.

Výrobci a dovozci pneumatik mají povinnost zřídit místa zpětného odběru. Tato místa musí být jasně viditelná a zřetelně označená, veřejně přístupná a výrobci nebo dovozci musí lidem umožnit vrátit staré pneumatiky zdarma. Pneumatiky můžeme odevzdat bez návaznosti na koupi nové sady pneumatik. Nerozlišuje se značka, typ, ani místo zakoupení. Pneumatiky je možné vyhodit také v některých sběrných dvorech. Někde je to zdarma, jinde za mírný poplatek. Může se ovšem stát, že vás s pneumatikami odmítnou. Výrobci a dovozci jsou povinni přijmout pouze neznečištěnou pneumatiku bez ráfků.

Hromadění pneumatik na obrovských plochách může znamenat ekologickou zátěž pro celý region. Přestože staré pneumatiky představují jen malou část celkového odpadu vyprodukovaného na naší planetě, velmi těžko se s nimi dále nakládá. Největším rizikem spojeným s otevřeným nekontrolovaným skladováním starých pneumatik je riziko požáru. Hrozí také znečištění povrchových vod. Hromady starých pneumatik mohou v některých oblastech sloužit jako útočiště pro hmyz, který přenáší různé nákazy.

Vedlejší produkty recyklace pneumatik

Polovina starých pneumatik v České republice každoročně skončí jako palivo například v cementárnách. Zbytek se zrecykluje. Pneumatiky se při recyklaci rozdrtí na granulát a část granulátu jde zpět do automobilového průmyslu, kde se s něj vyrobí další pneumatiky, těsnění, části brzd a tlumičů a další pryžové části automobilů. Granulát se také používá při budování silniční infrastruktury, hlavně jako odpružovací materiál u kolejnic a mostních konstrukcí. Ve stavebnictví se granulát používá jako příměs do betonu nebo asfaltu.

Zajímavostí je, že se z granulátu vyrábí například měkké proti pádové povrchy dětských hřišť. Místo písku se v dětských hřištích může použít granulát z pneumatik. Takový granulát nešpiní a díky tlumicím vlastnostem je bezpečnější při pádu. Vedlejším produktem při zpracování pneumatik recyklací je textilní vlákno. Jedná se v podstatě o průmyslový textil s příměsí pryžového granulátu. Textilní vlákno z pneumatik má výborné antivibrační a protihlukové vlastnosti, je tedy možné ho použít pro izolaci, pro výběhy koní jako směs vlákna a písku nebo jako průmyslové palivo. Posledním produktem při recyklaci pneumatik jsou jejich kovové části. Ty v pneumatice slouží jako výztuha. Při procesu recyklace se shromažďují pomocí magnetu,a vrací se zpět do hutního průmyslu.

Vědci pracují na nové metodě devulkanizace, která by měla přinést další možnosti využití starých pneumatik. Metodou devulkanizace by bylo možné dostat zpět produkty, které vstoupily do výroby pneumatiky, v téměř nezměněné podobě. V současné době se tato technologie uplatňuje hlavně v Indii a Číně. Stále více zemí si totiž začíná uvědomovat problém, který nekontrolované nakládání se starými pneumatikami představuje, a soustřeďuje své prostředky na využití tohoto odpadu.

Všechny články

Versicherungswechsel

Pojištění auta: kompletní přehled

Radce · Jiné
All car reimport & car import & car import USA to Germany

Dovoz aut ze zahraničí: postup a cena

Radce · Jiné
Kfz-Versicherung

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v kostce

Radce · Jiné
Zobrazit méně