Přeskočit na hlavní obsah
Dodge Charger

Kupé Dodge Charger patří mezi legendární Muscle Cars

Kupé Dodge Charger, uvedené na trh začátkem šedesátých let americkou firmou Dodge dceřinou společností Chrysler, bylo určeno hlavně pro mladé řidiče, kteří svůj rebelský životní styl zdůrazňovali silným autem s agresivním designem. Spolu s konkurenčními modely Ford Mustang, Pontiac Firebird nebo Chevrolet Camaro, patřil Dodge Charger do nové generace aut, která se v brzké době začaly nazývat Muscle Cars.

Stačil nepatrný tuning a z Dodge Charger se stalo závodní auto

Levnější než sportovní automobily a se svými rozměry na americké poměry kompaktní vozidla Muscle Cars, díky svým výkonným V8 motorům s velkým zdvihovým objemem, který bylo možné pomocí tuningu ještě zvětšit, výrazně předčily ostatní vozidla. I pro Dodge Charger je ideální závodní auto na silnice i do terénu. Vozy Charger, krátce nato představený Super Bee a také Challenger vytvořily řadu sportovních kupé, která v koncernu Chrysler vyprofilovala Dodge jako sportovní značku.

Dodge Charger byl až do roku 1972 považován za klasický automobil

První generace Dodge Charger, zejména top model Charger R / T s jeho dekoračními pruhy, byla díky originální mřížce chladiče a sportovnímu tvaru typickým představitelem Muscle Cars v jejich nejčistší podobě. Modely vyrobené do roku 1972 byly nejen v USA, ale i v Evropě, považovány za klasiku žánru a při odpovídající úrovni péče dosahovaly vysoké ceny. První polovina sedmdesátých let přinesla kromě vrcholu slávy také konec éry těchto automobilů. Hemi motory s výtlakem 7 litrů se ukázaly jako zastaralé a jejich údržba také nebyla nejlevnější. Kromě toho fanoušci Muscle Cars zestárli a začali se více zajímat o komfort. Dodge odpověděl tím, že snížil výkon svých kupé a jejich interiér se stále více podobal interiéru luxusních sportovních vozů. Tržby i přesto klesaly, takže se v roce 1978 výroba sportovního kupé Dodge Charger zastavila a místo něj přišel Dodge Magnum.

V roce 1980 se etiketa Charger objevila na kompaktních autech Dodge

V roce 1980 se výrobce Dodge rozhodl použít legendární jméno Charger na vylepšení image kompaktního Dodge Omni. Modely s zesíleným motorem, spoilery a sportovním podvozkem byly nabízeny i jako Charger Shelby, ačkoli ještě verze Turbo z roku 1985 dosahovala téměř rekordních 109 kW (148 koní). Pojmenovat malá auta, jako například bázový Charger s čtyřválcovým motorem o výkonu 47 kW (64 koní), jménem jednoho z Muscle Car se v těch letech ukázalo jako nepříliš úspěšný marketingový tah. V roce 1987 byla výroba kompaktního Chargeru ukončena.

V roce 2005 se Charger znovu vrátil, nyní již jako sedan s motorem V8

V roce 2005, po téměř 20 letech, výrobce představil nový model se starým názvem Charger. V této generaci se však z bývalého sportovního kupé stal čtyřdveřový sedan, který spojuje typický moderní vzhled Dodge s vysokým chladičem a design podobný Chrysleru 300C, s nímž sdílí společnou platformu. Sportovní minulost značky připomíná výkon špičkového modelu Dodge Charger SRT s motorem V8 o výkonu 317 kW (431 koní).