Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
porsche-l.jpg

Porsche

Základní stavební kámen nejziskovější automobilky na světě položil Ferdinand Porsche (1875-1951) již v roce 1897. Mladý inženýr a řidič testovacích vozů představil elektromobil Porsche na výstavě v Paříži. Za použití tehdy průkopnického nábojového motoru u elektrokola Porsche sklidilo ve světě slávu. Poté byl tento Rakušan činný mimo jiné ve společnosti Daimler Motoren, kde se podílel na konstrukci obou sportovních vozů Mercedes SS a SSK s kompresorem.

V roce 1931 Ferdinand Porsche založil ve Stuttgartu konstrukční kancelář Porsche a položil tak základní kámen dnešního Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG. Tato inženýrská společnost vyrobila mimo jiné závodní vůz pro Auto Union a také se podílela na konstrukci Volkswagenu (s názvem VW 38 neboli Porsche Typ 60 - předchůdce Volkswagenu Brouk, který byl však vyroben až po válce). Kromě toho vznikl v tomto období vyhledávaný sběratelský kousek - Porsche Traktor Diesel.

Syn Ferdinanda Porsche Ferry Porsche převzal v roce 1947 předsednictví firmy po svém otci. Nejen že navrhl a vyvinul v roce 1948 švábském Gmündu "první pravé Porsche", Porsche 356/1, roadster se slitinovou karoserií na základě VW dílů, ale také samotný Porsche erb. Ferdinand Porsche junior formoval tento mladý koncern a vydláždil mu tak cestu jako výrobci sportovních vozů.

Rok před smrtí svého otce v roce 1951 se Ferry rozhodl přesídlit do Stuttgartu - Zuffenhausenu a získat vlastní výrobní prostory a zařízení: Porsche se stalo nezávislou automobilkou. Aby se značka prezentovala jako skutečný výrobce sportovních vozů, snažil se Ferry, aby se jeho modely proslavily v různých automobilových závodech. V roce 1951 vyhrálo Porsche 356 svůj první mezinárodní závod, 24hodinový závod v Le Mans, po kterém následovala řada dalších úspěchů jiných modelů, jako je Porsche Spyder 550.

Ruku v ruce s řadou mezinárodních závodních úspěchů se také zvýšil prodej nových i starých modelů. 550 Spyder z roku 1953 se díky své závodní popularitě prodával dobře, deset let na to ho následovalo ještě dnes vyhledávané, nezapomenutelné Porsche 911, s karoserií typickou rodině Porsche - design vymyslel Ferryho syn Ferdinand Alexander Porsche. Modely Porsche 914/4 a 914/6 a Porsche 917, které je stále jedním z nejúspěšnějších závodních vozů na světě, byly uvedeny na trh v letech 1969 a 1970.

V roce 1971 vzniklo vývojové centrum ve Weissach, a tak i dnešní Porsche Engineering Group, stoprocentní dceřiná společnost Porsche AG (v roce 1972 bylo Porsche předsednictvím Ferry Porsche přeměněno na akciovou společnost), zodpovědná za vývoj v oblastech karoserie, technologie a zejména technologie motorů.

V roce 1974 bylo uvedeno na trh první Porsche 911 Turbo, modelem 924 Porsche poprvé představilo sportovní auto s koncepcí transaxle, což znamená, že převodovka a pohon jsou umístěny vzadu, motor v přední části. Zahájením výroby „velkého“ Porsche 928 s lehkým slitinovým motorem V8, hliníkovým podvozkem a koncepcí transaxle se v roce 1977 zdařil jediný sportovní vůz, který byl zvolen Autem roku.

Porsche Group 80. let byla poznamenána závodními úspěchy modelu 956 a v roce 1988 řadou 911 Carrera která vznikla k 25. výročí Porsche 911. Technické inovace jako třícestný katalyzátor, elektronicky řízený pohon všech čtyř kol nebo Tiptronic, čtyřstupňová automatická převodovka, patřily u různých modelů ke standardní výbavě.

Po pouhých třech a půl letech výzkumu a vývoje začala v roce 1996 výroba roadsteru s motorem uprostřed - Porsche Boxster. Úspěšný model Porsche 911 byl znovu a znovu zdokonalován: V roce 1995 dostal bi-turbo motor a palubní diagnostický systém, v roce 1997 vodou chlazený šestiválcový boxer motor. V roce 1998 zemřel Ferry Porsche a od jeho smrti neměli v důsledku tahanice o pravomoc žádní rodinní příslušníci dovolenou účast v předsednictví. V roce 1999 byl postaven nový výrobní závod v Lipsku, kde se dnes vyrábí Porsche Cayenne, Porsche Cayman a Porsche Carrera GT.

Na přelomu tisíciletí sbíral tento výrobce sportovních vozů jeden rekordní výsledek za druhým, k čemuž přispělo především Porsche Cayenne, které vyrovnalo pokles prodejů Boxsteru a 911. V hospodářském roce 2007/2008 Porsche vykazovalo dokonce zisk 8,57 miliard eur, který byl před zdaněním vyšší než obrat.

V červnu 2007 byla provozní činnost Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG zařazena do dceřiné společnosti Porsche Automobile Holding SE. Nově vytvořený holding vede kromě toho k nabytí podílu ve Volkswagen AG ve výši aktuálně 50,76 procent kmenových akcií. Cílem je zvýšit podíl s výhradou ekonomických podmínek roku 2009 na 75 procent, a tím si uvolnit cestu k ovládací smlouvě.

Doprovázeno bylo víceúrovňové převedení většiny na Volkswagen spory s vládou Dolního Saska o zákon VW, jakož i kritikou stylu vedení generálního ředitele a neshodami ohledně složení společné rady zaměstnanců. Turbulence v důsledku nízkého prodeje se vystupňovala na podzim roku 2008, kdy se dočasně obchodovalo s kmenovými akciemi VW v hodnotě asi 1000 eur na burze. Zároveň nezůstalo ani Porsche ušetřeno dopadů globální finanční krize a očekává pokles tržeb o zhruba 14 procent oproti předchozímu roku.

Nicméně na konci ledna 2009 po třech letech výstavby v sídle společnosti ve Stuttgartu-Zuffenhausenu bylo otevřeno Muzeum Porsche, postavené vídeňským architektem Deluganem Meisslem, jehož hodnota se odhaduje na zhruba 100 milionů eur; v září je zahájen prodej páté výrobní řady, čtyřdveřového Gran Turismo Panamera.