Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
seat-l.jpg

SEAT

Auto emoción : vášeň pro vozy, vozy s vášní - to je SEAT. Španělská dceřiná společnost koncernu Volkswagen je známá svými sportovními automobily. Jsou založeny na osvědčených platformách VW, ve srovnání s ostatními modely ale nabízí dynamičtější tvary a příznivější ceny. Na zpracování a použitých materiálech se u Seatu nešetří, vozidla jsou tím pádem kvalitní. Stejně jako u ostatních značek koncernu Volkswagen se i na ojeté vozy SEAT stojí za to podívat blíž. Technologie je na stejné úrovni jako aktuální modely Audi a hlavní značky koncernu Volkswagen, španělská automobilka však přesvědčí svou osvědčenou praktičností, vysokou životností aut a velkou dávkou potěšení z jízdy, která každého motoristu nadchne. Vždyť technology to enjoy , je aktuální slogan Seatu.

Tyto ojeté vozy SEAT jsou u zákazníků velmi oblíbené

Proč SEAT, když můžete mít Volkswagen? Každý, kdo někdy seděl za volantem Seatu Leon, bude jen stěží postrádat VW Golf. Stejná velikost, stejný výkon jako Volkswagen, ale stejně živé a agilní ovládání jako Audi - to vystihuje Leon a ostatní modely SEAT. Také ojeté vozy SEAT jsou ve srovnání s podobnými modely Volkswagen vždy dobrou volbou. Příklad SEAT Exeo ukazuje, že kvalita vozu střední třídy s rokem výroby 2008 - 2013 je stejná, jako jsme tomu zvyklí u vozů z Wolfsburgu a Ingolstadtu. Cenově se však Španělé pohybují často o několik set nebo dokonce tisíc eur pod konkurenčními koncerny. Tyto modely SEAT jsou na trhu s ojetými vozy již několik let hitem: SEAT Ibiza : SEAT Ibiza byl první model, který španělská automobilka vyvinula nezávisle. V roce 1984 sjela z montážní linky první generace tohoto malého vozu, nyní je k dostání již čtvrtá generace, která se vyrábí od roku 2008. Stávající model je založený na platformě VW Polo. Typický pro SEAT Ibiza, jehož název je odvozen od jména španělského ostrova, je ve verzi hatchback. Sportovní nádech není zjevný pouze na elegantní formě vozu. Kromě velikosti stojí za zmínku i výkon motoru, a to zejména ve verzi Cupra, která s turbodmychadlem a kompresorem dosahuje až 180 koní. SEAT Ibiza je také k dispozici jako ojeté sportovní kupé – jedná se o třídvéřovou SC verzi. SEAT Leon : V kompaktní třídě je SEAT Leon víc než jen technologické dvojče VW Golf. Oba modely současné generace – u Seatu je to momentálně třetí – jsou vyrobeny na principu modulární příčné matice Volkswagen. V praktickém testu získá SEAT Leon náskok, jeho sportovní styl jízdy připomíná malé Audi. Kromě toho porovnání ukazuje, že ojeté vozy SEAT jsou obvykle levnější a mají lepší výkon. Při předjíždění je tento Španěl temperamentní, úrovně spotřeby jsou mírné i při 125 až 150 PS turbo benzínového motoru a 110 PS u TDI dieselu. Dobré zpracování je další plus pro SEAT Leon, stejně jako velký kufr.

SEAT Alhambra : Další dvojče, které nemusí skrývat své přednosti. SEAT Alhambra je založen na VW Sharan, ale obvykle je ojetý SEAT k dostání levněji než srovnatelné verze VW. První generace byla představena v roce 1996 a byla vyráběna úžasných 14 let, od roku 2010 je v prodeji další generace, která byla v roce 2015 lehce upravena. Druhá série je o něco větší a prostornější než původní, ale je standardně dodávána pouze s pěti sedadly. Ve srovnání s VW Sharan nemá SEAT Alhambra tak bohatou výbavu - v závislosti na verzi lze ale nalézt novější modely se xenonovými světlomety a asistenčními systémy.

Historie SEAT: Kdysi španělský státní podnik je dnes součástí německého koncernu VW

SEAT – správný způsob psaní SEAT - vyrábí vozy od roku 1953. V současné době jou Španělé jednou z největších automobilek v Evropě a dováží do celého světa. SEAT je akronymum, zkratka plného názvu firmy: Sociedad Española de Automóviles de Turismo – v překladu: Španělská společnost osobních automobilů. Pod tímto názvem byl SEAT založen 9. května 1950 v Zona Franca, průmyslové čtvrti nedaleko Barcelony.

Začátek jako státní podnik a vedoucí postavení na trhu ve Španělsku

SEAT byl ve Španělsku za vlády Franca státní podnik zaměřený výhradně na výrobu vozidel určených pro domácí trh. Jelikož zahraniční dodavatelé byli do značné míry vytlačovány vysokými dovozními cly a nahrazeni španělsko-mezinárodními podniky, vydobil si SEAT rychle vedoucí postavení na trhu. Vyráběly se vozy založené na licenci Fiat, protože samostatný vývoj byl příliš drahý. Nejpopulárnější model Španělů byl SEAT 600 neboli Seiscientos. Pro taxikáře je SEAT něco jako domácí značka: na konci 70. let je z Milquinientos - Seatu 1500 - model taxi v pravém slova smyslu.

Konec spolupráce s Fiatem, začátek spolupráce s Volkswagenem

S koncem režimu Francovy vlády se Španělsko otevíralo více a více Evropě. Společnosti SEAT a Fiat po interních neshodách ukončily spolupráci. Od poloviny 80. let fungovala úzká spolupráce s Volkswagenem , což vedlo k postupnému převzetí Španělů tímto koncernem. SEAT se zaměřoval spíše na export a podnikl první pokusy etablovat se na scéně motosportu. Španělská automobilka postavila továrnu v Martorellu, která byla nejmodernějším zařízením svého druhu v Evropě a rychle se stala hlavním závodem celé řady modelů SEAT. Polovina 90. let je považována za období krize v historii Seatu , dceřiná společnost Volkswagenu v té době vykazovala červená čísla.

Cesta do nového tisíciletí je obtížná, ale slibná

Na konci desetiletí se vše obracelo lepším směrem: nové modely jako SEAT Alhambra, SEAT Toledo nebo SEAT Leon se staly bestsellery. Na přelomu tisíciletí SEAT dostal nový design. Jako součást skupiny Audi se značka zaměřuje na výrobu sportovních vozů za nízké ceny. Účast na Mistrovství světa silničních vozů a uspořádání vlastního Leon Supercopa šampionátu byly důležitou součástí strategie zviditelnění vozidel Seatu. V roce 2012 bylo představeno současné logo a nové modely, včetně SEAT Mii přinesly obrat v prodeji. Mnoho úprav, technologické inovace, nová infotainment řešení a kompaktní SUV: SEAT má nadějné vyhlídky pro budoucnost.

Současná modelová řada SEAT

Třída Model Období výroby Poznámky
Nejmenší vozy SEAT Mii od 2011 Verze projektu New Small Family. Dělí se s VW up! a Škoda Citigo o stejný podvozek.
Malý vůz SEAT Ibiza od 2008 (4. Generace) Facelift 2012 nových světlometů, 2015 technický facelift.
Kompaktní třída SEAT Leon od 2012 (3. Generace) Založený stejně jako VW Golf VII, Audi A3 8V a Škoda Octavia III na modulární příčné matici VW. Sportovní varianty jsou nabízeny jako SEAT Leon Cupra 265 a Cupra 290.
Kompaktní třída/nižší střední třída SEAT Toledo od 2012 (4. Generace) Do značné míry totožný se Škodou Rapid. Dokonce se vyrábí v hlavním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi.
Střední třída SEAT Exeo 2008 do 2013 Karoserie, pohonné ústrojí a podvozek jsou totožné s Audi A4 B7 (rok výroby 2004 až 2008), motory pocházejí převážně z Audi A4 B8 (rok výroby 2007 až 2015)
Kompaktní van SEAT Altea 2004 do 2015 Stejná platforma jako VW Golf V, VW Touran, Audi TT a Škoda Octavia. Zvláštní detail: protisměrné stěrače. Větší verze (o 18,7 cm delší) byla vyráběna jako SEAT Altea XL v letech 2006 až 2015.
Van Alhambra od 2010 (2. Generace) Stejné jako VW Sharan II (rok výroby 2010 a mladší).

Inovace a design: U Seatu se počítá každý detail

V Martonellu, asi 35 kilometrů od Barcelony, není jen továrna, kde od roku 1993 vzniká většina sériově vyráběných modelů SEAT, ale i technologické a vývojové centrum této automobilky. To bylo založeno roku 1975, kdy byl SEAT ještě nezávislý, a dodnes je srdcem všech technologických inovací a designu. Ačkoli SEAT plně využívá propojení s koncernem Volkswagen, rozhodně ve Španělsku nejsou vyráběny repliky VW vozů za nízké ceny. Obraz Seatu je tvořen nezávislým výzkumem a je to znát na všech ojetých i nových modelech této automobilky. V Martonell jsou vyvíjeny motory šetrné k životnímu prostředí, stejně jako nové osvětlení a technologie konektivity. Patří mezi ně například LED světlomety, kterými byl SEAT Leon vybaven jako první vozidlo ve své třídě, nebo inteligentní aplikace pro novou Full Link technologii, která propojí auta a smartphone. Kromě technologie hraje důležitou roli i neobvyklý design. Ten by měl být sportovní a elegantní, aby vůz zaujal na první pohled. Každý design je s velkým úsilím přepracován od prvního papírového návrhu až po dotváření exteriéru i interiéru. Kam povede cesta Seatu nadále, ať už se bavíme o nových modelech značky SEAT, nebo ojetých vozech – to ukazuje studie 20V20 : mix sportovního SUV a každodenního rodinného auta, auto až po střešní lištu naplněné elektronikou a informačními a zábavními prvky, které má v kufru rozkládací elektrický skútr na poslední míli. Ústředním prvkem je ale tzv. „The Core“, což je deska velikosti puku, která propojuje auto s celým světem, včetně přátel na Facebooku. Kdy se stane vize Veinte Veinte realitou je stále nejasné, ale že SEAT v koncernu VW vede, to jasné je.