Přeskočit na hlavní obsah

Koňské síly - význam v kostce

Koní, jakožto tažné síly, se využívalo po staletí. Jak ale přešla koňská síla do automobilového průmyslu?

Existuje mnoho výkonných automobilů, nad kterými zůstává rozum stát. Jaké jsou světové modely s největší koňskou silou?

  • Co bývalo dříve raritou, je dnes poměrně běžnou záležitostí. Jedná se o takzvaná superauta, jejichž výrobci se neustále předhánějí v tom poskytnout řidičům více a více koňské síly.
  • Jedním z nejvýkonnějších automobilů je například model Hennessey Venom F5, který se vyznačuje silou 1600+ bhp, což odpovídá rychlosti 484 km/h.
  • Neméně výkonné je severské super auto Koenigsegg Regera, které se pyšní silou 1500 bph. 80 vyrobených kusů se při prvním prodeji vyprodalo během okamžiku.
  • Třetím nejvýkonnějším autem světa je Bugatti Chiron, které dosahuje síly 1479 bhp a maximální rychlosti 400 km/h.

Koňská síla - co to vlastně je?

Koňská síla je označení pro fyzikální jednotku, které se sice dnes již tolik nevyužívá, i přesto se s ní však můžete setkat, a to zejména o starších nebo naopak těch nejvýkonnějších vozů světa. Ačkoliv se většinou všeobecně využívalo anglického označení „hp”, existovala také značka „k” neboli „kůň”. Té se však využívalo opravdu jen zřídka. Ve výjimečných případech se můžete setkat se zkratkou „ps” a to zejména u aut německé výroby.

Krátká historie koňské síly

Původně se tato fyzikální jednotka používala pro parní stroje a to od 18. století, kdy ji objevuje skotský mechanik a matematik James Watt. Právě on sestrojil vlastní parní stroj, musel však svým zákazníkům nějak vysvětlit, že jeho síla je jiná, než síla tažných zvířat. Rozhodl se proto využít právě to, co lidé již všeobecně znali, tažnou sílu koní. Z toho vznikla jeho první definice, která udávala koňskou sílu, jež byla podle Watta rovna soustavnému výkonu pracujícího koně. Následovala matematická rovnice a koňská síla jako jednotka se mohla využívat naplno.

Druhy koňské síly

S vývojem dalších technologií napříč 19. a 20. stoletím se začínají objevovat různé druhy koňské síly, přizpůsobené matematicky novým vzorcům a technologiím. Můžeme zmínit například elektrickou koňskou sílu (například u některých elektrických motorů), hydraulickou koňskou sílu (používaná u hydraulických strojů k definování nebo odhadu mechanické síly, například u vrtné soupravy), koňskou sílu bojleru (schopnou definovat kapacitu bojleru pro dodávání páry do parního stroje), ale také koňskou sílu metrickou a mechanickou, které patří mezi nejčastěji používané druhy koňské síly.

Mechanická koňská síla

Existují dva hlavní druhy koňské síly, které patřily mezi nejčastěji využívané. Jejich rozdíl v používání je zejména geografický. Mechanická koňská síla je jednotka, které se využívá zejména na území USA, Velké Británie a zemích Commonwealthu. Užití mechanické koňské síly tak, jak ji navrhl James Watt, je dnes prakticky nemožné. V době, kdy Watt tuto fyzikální jednotku představuje světu, ještě neexistují jednotky, které známe dnes (tedy anglické libry nebo soustavy SI - tedy mezinárodní soustava fyzikálních jednotek). Využívalo se jí k definování výkonu automobilů, zejména těch vyrobených v USA nebo Velké Británii.

Metrická koňská síla

Dá se říci, že protivníkem této koňské síly byla koňská síla z nám bližšího Německa, kde se využívá tzv. metrická koňská síla. Ačkoliv byla definována v Německu (a to již v 19. století), běžně se používá také v dalších zemích Evropy nebo v rámci Jižní Ameriky a Asie. K výpočtu této jednotky se využívalo kilopondu, dnes již nepoužívané jednotky pro výpočet síly označované jednoduše „kp”. Metrické síly, které sloužily k výpočtu, mohly být různé, například česká jednotka „k” (kůň). Problémem těchto dvou jednotek je však právě rozdíl v hodnotách výpočtů, ten činí až 1,4 % hodnoty.

Koňské síly a současnost

Také z těchto důvodů je dnes koňská síla využívána pouze ve výjimečných případech, odkaz James Watta však pohřben rozhodně nebyl. Naopak, koňskou sílu, jím vynalezenou jednotku, nahradila jednotka s jeho jménem, tedy watt (w). Ta je dnes hlavní jednotkou definující výkon a jako taková je součástí soustavy SI. V praxi je možné se nejčastěji setkat s označením kW, tedy pokud jde o automobilový průmysl, neboli definováním výkonů jednotlivých motorových vozidel v kilowatech (103 W = 1 000 W). V mnoha případech, zejména ve starší literatuře, je možné se stále setkat výkonem v koňské síle, nejčastěji se s tím setkáte v evropském prostředí automobilového průmyslu.

Všechny články

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel

Rozvodový řemen - funkce a použití

Radce · technika motorových vozidel

Autorádio s DAB tunerem - koupit, či nekoupit

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně