Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
jeep-l.jpg

Jeep

Legendární automobilová značka Jeep patří po oddělení od koncernu Daimler společnosti Chrysler LLC. Značka Jeep se podobně jako další, částečně nezávislé značky společnosti Chrysler, stala v roce 1998 po sloučení společností Daimler a Chrysler součástí koncernu DaimlerChrysler AG.

Původně Jeep nebyla značka, ale přezdívka vojenských vozidel americké armády během druhé světové války, které vyráběly mimo jiné i Ford a Bantam. Jeep nebo také SUV (Sports Utility Vehicle) jsou obecným názvem pro vozidla s pohonem všech kol, která mohou přepravovat cestující i náklad. Americká armáda používala Jeep jako vozidlo pro přepravu nákladů, jehož výrobou se zabývalo několik společností, dokud nebyla značka získána koncernem DaimlerChrysler.

O původu názvu Jeep koluje mnoho legend. Nejpopulárnější je, že pochází ze zkratky GP, znamenající "General Purpose" ("jakékoli použití"). Jiní tvrdí, že byl odvozen od jména psa Pepka námořníka "Eugene the Jeep“; ten mohl procházet zdmi, šplhat na stromy, létat vzduchem a prostě dělat všechno to, co dokázal, nebo se očekávalo, že dokáže, zázračný automobil. Ve skutečnosti se tento název používal již o 20 let dříve, během první světové války, a následně připadl vojenským vozidlům: Slovem "Jeep" nazývali rekruty nebo zcela nová, dosud nepoužitá vozidla.

Dříve, než se Jeep stal značkou, měl za sebou dlouhou historii jako vojenské vozidlo. Byl navržen jako náhrada za motocykly, které byly používány na doručování zpráv mezi různými jednotkami armády USA. Armáda USA oslovila americké výrobce s požadavkem na kompaktní čtyřkolové vozidlo použitelné v jakýchkoliv podmínkách. Své nabídky dali tři firmy – Willys Overland s modelem Quad, American Bantam Car Co. s modelem Blitzbuggy a Ford Motor Company s modelem GP. Dále následoval vývoj za účelem uspokojení požadavků armády na funkcionalitu a zejména na snížení hmotnosti. Nakonec byl zvolen koncept firmy Willys jako standard pro požadovaný automobil, do kterého byly zakomponovány také některé prvky navrhované ostatními dvěma výrobci. V roce 1941 dostala firma Willys objednávku na více než 16 tisíc vozidel. V témže roce došlo k rozšíření výroby společně s Fordem. Avšak nejen americká armáda, ale také francouzská, nizozemská, a dokonce také Rudá armáda používaly Jeep během druhé světové války.

Již v průběhu války se Jeep používal i v civilním sektoru. Přebytečné armádní zásoby byly prodány, vyřazeny, poškozená a zkorodovaná vozidla se po opravě používala zejména v zemědělství a v malých podnicích; lidé si na nich cenili zejména snadné manipulace, finančně nenáročné údržby a univerzálnosti.

Willys, první majitel značky Jeep, začal v roce 1941 vyrábět také "Civilian Jeep", čili Jeep pro civilisty. Německý výrobce VW a francouzský Hotchkiss získali po roce 1945 kontrakt s americkými ozbrojenými silami na údržbu a opravy džípů. Další evropští výrobci kopírovali koncepci Jeepu. Například ve Velké Británii byl původní prototyp Land Rover vyrobený na základě důležitých komponent Jeepu. Také jedna z největších italských automobilek Fiat vyrobila vlastní džíp série Campagnola a dokonce i elitní Alfa Romeo se nechala inspirovat džípem a vytvořila terénní vůz, který byl oceněn v roce 1952 na akci Mille Miglia (tisíc mil).

Značka Jeep prošla v roce 1953 na automobilkou Kaiser ("Kaiser Jeep") a od roku 1970 na American Motors (AMC), až nakonec v roce 1987 společnost Chrysler převzala firmu AMC a její Jeep Wrangler. Tak se legendární značka Jeep dostala k jednomu z největších a nejrenomovanějších světových výrobců automobilů.

I dnes, více než 70 let po skončení druhé světové války, je značka Jeep synonymem pro efektivitu, ovladatelnost, lehkost, svobodu a dobrodružství. Fanoušky Jeepu nezastaví před předváděním svého vysněného automobilu ani hustý provoz, ani malá parkovací místa a úzké uličky středověkých částí evropských měst. Avšak kvůli debatám o klimatických změnách a emisích CO2 se prodeje vozidel s vyšší spotřebou neustále snižují.