Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
kia-l.jpg

Kia

Jméno Kia zastupuje bohatou historii prvního korejského výrobce automobilů. "Ki" je odvozeno od čínského znaku pro "růst" a "a" odkazuje na Asii. Od svého založení v roce 1944 se růst značky Kia projevuje nejen v názvu, ale také ve vývoji společnosti. Z původního výrobce jízdních kol se stal výrobce automobilů nejprve ve své vlasti, v Koreji. Dnešní automobilka Kia vychází z původní Kyongseong Precision Industry, založené v Soulu v roce 1944. Tato společnost začala v roce 1952 pod názvem Kia Industry Company vyrábět jízdní kola.

První výroba motorových vozidel nejen v rámci podniku, ale i v národním měřítku, se uskutečnila o deset let později. Prvními vlaštovkami byly v roce 1960 tříkolový Minilaster K-360 a motocykl C-100. Nicméně průlom přišel na začátku 70.let se čtyřkolovým náklaďákem Titan. Ještě dnes je tento model v Koreji díky své popularitě synonymem pro jakýkoli typ nákladního vozu.

V roce 1973 Kia představila první 2,0-litrový benzínový motor vyrobený v Koreji, což byla úplná novinka na tuzemském trhu. V tom samém roce šla Kia na burzu. O rok později se uskutečnila výroba prvního osobního automobilu v Koreji – modelu BRISA. Brzy na to putovala Brisa do sériové výroby a její pick-up verze se podílela na započetí vůbec prvního korejského vývozu automobilů.

V roce 1976 Kia odkoupila svého konkurenta Asia Motors a o dva roky později vyrobila první vznětový motor. Od roku 1979 probíhala v Kia na základě licence výroba Peugeotu 604 a Fiatu 132. Ale teprve spolupráce s Mazdou a Fordem přinesla rozeznatelný úspěch: společný vývoj vyvrcholil v roce 1987 výrobou Kia Pride, které se prodaly téměř dva miliony kusů.

V roce 1990 se korejská společnost přejmenovala na Kia Motors Corporation a otevřela ultramoderní závod v Hwasung. Později v roce 1992 byla Kia Motors rozšířena o Kia Motors America ve Spojených státech. Za rok na to započala distribuce v Německu a výroba Sportage, jednoho z prvních SUV.

V roce 1998 to nicméně vypadalo na dočasný konec korejského vzestupu. Kia se ocitla v důsledku asijské finanční krize ve velkých problémech a přešla pod nucenou správu. Nakonec byla převzata Hyundai Business Group, ze které se na počátku nového tisíciletí stala Hyundai Automotive Group.

Již rok po převzetí byla společnost schopna zotavit se z krize a vykazovala černá čísla. A tak se v roce 1999 objevila na německém trhu Kia Carnival; o rok později přišly modely Rio a Carens. Tento trend pokračoval i v následujících letech s modely Magentis, Sorento, Opirus, Picanto a Cerato. V roce 2004 byla Kia ve spojení s Hyundai Motors sedmým největším výrobcem automobilů na světě, v Německu vzrostl její podíl na trhu na 2,44 procenta. V následujícím roce byla Kia Deutschland nejrychleji rostoucí značkou.

V roce 2006 Kia Motors dočasně přesídlila do německého Eschbornu poblíž Frankfurtu nad Mohanem; Peter Schreyer, bývalý kreativní ředitel Volkswagenu, nastoupil jako hlavní Kia designér. V roce 2007, ku příležitosti Mezinárodního automobilového veletrhu IAA, byla otevřena nová evropská centrála ve Frankfurtu nad Mohanem, kde měla sídlo také Kia Motors Deutschland a první nezávislé evropské centrum designu Kia. V roce 2008 byla Hyundai-Kia Automotive Group poprvé pátým největším výrobcem automobilů na světě.

Ve svých výzkumných a vývojových centrech Kia intenzivně pracuje na ekologicky šetrných konceptech vozidel: na posledním IAA společnost představila SUV platformu s pohonem palivových článků, jejíž tři elektromotory čerpají svou energii z palivového článku o výkonu 99 kW/134 koní. V USA a Koreji existuje již několik tuctů testovacích vozidel s palivovými články Kia v nepřetržitém provozu; Kia a její sesterská společnost Hyundai daly jihokorejskému ministerstvu životního prostředí k dispozici více než 4000 vozidel s benzínovým motorem a elektromotorem pro jeden z vůbec největších testovacích programů hybridních vozů.

Kia Motors se také různou měrou angažuje v závodním sportu: společnost byla do roku 2013 hlavním sponzorem tenisového grandslamového turnaje Australian Open, v roce 2007 byla hlavním sponzorem mistrovství světa v házené v Německu, dále oficiálním sponzorem UEFA EURO 2008 a také sponzorem dresů Atlético Madrid.

V roce 2008 Kia Motors prodala 1,375,738 vozidel po celém světě, a dosáhla tak jako jedna z mála automobilek nárůstu prodeje oproti předchozímu roku (plus 8,4 procenta). I přes současné obtížné hospodářské podmínky má Kia Motors poměrně dobrou pozici, aby rozšířila svůj podíl na trhu vozů s nižší spotřebou pohonných hmot a kompaktních vozů.