Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Asynchronní motor: Elektrika a střídavý proud

V tomto článku se podíváme na druhy motoru, a to konkrétně asynchronní motor. Tento typ motoru najdete ve strojích, na něž nejsou kladeny vysoké požadavky na výkon.

V klasických autech proto místo nemají, zato se tento druh motorů běžně využívá například v ledničkách, fénech na vlasy nebo v různých kuchyňských robotech. Proč jej tedy zmiňujeme? V automobilovém průmyslu totiž existuje jedna výjimka, která asynchronních motorů využívá, a tou jsou elektrická auta. Nejčastěji je využívá obzvláště značka Tesla, ale o tom později.

V tomto článku si představíme historii tohoto druhu motoru, ale také to, jak vůbec funguje. Asynchronní motor je vhodný v případech, kdy nemusíme regulovat otáčky motoru, právě proto je tolik vhodný do domácích spotřebičů. A nakonec se podíváme na jeho využití právě v automobilovém průmyslu a jeho zajímavou spojitost se značkou Tesla.

Asynchronní motor a řada jeho vynálezců

Asynchronní motor nemá pouze jednoho autora, kterého by bylo možné spolehlivě označit za jeho tvůrce. Tesla má však na jeho vývoji, historii i moderní podobě velký podíl. Když v tomto případě řekneme Tesla, nemyslíme tím firemního giganta a Elona Muska, ale originálního původem srbského vynálezce a vizionáře Nikolu Teslu. Ten podal na asynchronní stroj patent, a to v roce 1887. Historie tohoto stroje však sahá ještě hlouběji, a to k francouzskému fyzikovi jménem François Arago. Ten v roce 1824 formuloval existenci měnících se magnetických polí, které jsou pro vynález asynchronního motoru velmi důležité. Byl to však Walter Baily, kdo poprvé demonstroval asynchronní motor, jakkoliv primitivní v této době byl.

První opravdu výkonné asynchronní motory vyrobili až Nikola Tesla a Galileo Ferraris, avšak byl to právě Tesla, kdo v Americe zažádal o patent. Od této doby se Tesla a Ferraris lehce předháněli, oba vydali své vlastní studie a oba dále tento motor vyvíjeli. Teslův motor se po nějaké době ukázal jako nedostatečně účinný (kvůli dvoufázové pulzaci místo třífázové) a byl to až B. G. Lamme (americký elektrický inženýr), který přišel s jeho otáčivostí. Všechny tyto změny se odehrály velmi rychle a již v roce 1896 byly tyto motory plně vyráběny společnostmi General Electric a Westinghouse (vynálezce). Jen o rok později již existují asynchronní motory se silou 100 koní.

Jak to celé funguje

Než se podíváme na jejich moderní využití, je nutné si představit, jak takový asynchronní motor vůbec funguje. Jak již bylo zmíněno, objevení magnetických polí bylo pro funkci tohoto motoru zásadní. Principem asynchronního motoru je právě vytvoření točivého magnetického pole. To vzniká průchodem onoho střídavého trojfázového proudu a právě proto nebyl původní návrh, jehož tvůrcem byl Nikola Tesla, dostatečně účinný. Trojfázový proud je pro výkon těchto motorů stěžejní. Nyní se kombinuje několik funkcí dohromady. Magnetické pole indikuje napětí a vzniklý proud vyvolává magnetický tok, který se pojí se statorem, což následně vyvolává silové působení. A to je již důvodem pro otáčení samotného rotoru.

Další důležitou funkcí je skluz, tento motor nemůže fungovat, pokud rychlost otáčení zmíněného magnetického pole není rozdílná oproti mechanickým otáčkám. V takovém případě by vznikl nulový skluz a motor by se nepohyboval. Tyto otáčky proto musí být rozdílné. Je však možné využít také vnější zdroj, tím je nejčastěji například kinetická energie celé soustavy, a opět, motor hezky funguje.

Moderní využití a Tesla

Elektrické automobily z dílny společnosti Tesla se často setkávají s kritikou a zdrženlivostí, to však nemá zásadní vliv na jejich modely, které z trhu s vozy zmizely poměrně rychle. Jsou to právě elektrická auta Tesla, která asynchronních motorů často využívají. Důvodů je hned několik.

Jedním z důvodů je bezesporu také sám Nikola Tesla, jehož odkaz má stále vysokou hodnotu, a který se důležitou měrou podílel na vývoji tohoto druhu motoru. Důvodů je však ještě víc. Asynchronní motory jsou ve své podstatě velmi jednoduché a přesto produkují dostatek výkonu. Mezi další důvody, proč jich Tesla využívá jsou také jejich ceny. Asynchronní motory mají doslova jen několik málo součástek, což cenu motorů udržuje na podstatně nižší cenové hranici, a existuje zde také velmi nízké riziko změny těchto cen. Ačkoliv jsou tyto motory jednoduché, jsou také velmi spolehlivé a je zde také možnost pracovat s jejich designem. Jak je známo, značka Tesla ráda předvádí svůj design.

Nové modely jsou navíc vybaveny takzvaným permanentním magnetem, jehož největší naleziště se v současné době nachází v Číně. Tento druh magnetu nejen zásadně zvyšuje životnost těchto strojů, je také důvodem pro jejich nízkou cenu. Podívejme se nyní konečně na vůz, který je asynchronním motorem poháněn.

Tesla: Model 3

Vůz s asynchronním motorem je na trhu novinkou. Je jím Model 3. Tento vůz je schopen fungovat až do 354 km jízdy, což je pro elektrické automobily velmi příjemnou vzdáleností. Jeho zrychlení z 0 na 100 km/h činí 5,1 až 5,6 vteřin. Vůz je navíc objemný a tím pádem vhodný také pro rodiny s dětmi, pojme totiž až pět dospělých cestujících. Je vybaven několika dalšími funkcemi, jako je elektronická kontrola stability a trakce, ale také automatické nouzové brzdění a zamezení srážky. Výbava je také příjemná a řidiče potěší 15palcovým dotykovým displejem, duální klimatizací, USB porty a dalšími prémiovými možnostmi. Na auto s motorem, který není přímo určen pro vyšší výkon, je Model 3 rozhodně zajímavým vozem pro milovníky elektrických aut. Nicméně jeho cena se pohybuje ve vyšších sférách, a to s ohledem na jeho výbavu.

Vlastní nákup

Dnes již můžete koupit téměř všechno a asynchronní AC motory nejsou výjimkou. Na trhu se jich nachází několik a můžete tak vybírat podle různých parametrů: od výkonu, až po velikost. Nabízí se motory BLT-800, ale také FMJ7201FJ2, a mnoho dalších. Ceny těchto motorů jsou poměrně nízké, záleží však na jejich využití. Na volném trhu najdete spíše motory určené pro domácí spotřebiče než elektrická auta.

Asynchronní motor byl ve své době velmi důležitý vynález, který díky neustálým inovacím přežívá až do dnešních dní, a to s velkým využitím. Ačkoliv je najdeme zejména v našich domácnostech, jsou AC motory dnes využívány také v automobilovém průmyslu. Jejich největším zastáncem je poté Tesla, značka, která se snaží být průkopníkem pro využívání elektrických motorů a baterií pro každodenní život nejen v autech.V současné době vyvíjejí další a výkonnější verzi Modelu 3, který bude na trhu v nejbližších letech.

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně