Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Automobilová matematika aneb koňské síly

Výkon motoru je jedním z důležitých parametrů, které sledujeme při výběru automobilu. Ne vždy je ale jednoduché se vyznat ve všech používaných jednotkách a zkratkách. V různých zdrojích se můžeme setkat s různými jednotkami pro měření výkonu spalovacího motoru.

Nejčastěji narazíme na kW (kilowatty) nebo „koňské síly“. Můžeme ale také narazit na zkratky HP či PS. Jaký způsob uvádění výkonu motoru je ten správný? Jak převádět kW na koně a naopak? A jaký je rozdíl mezi HP a PS? Vše je přehledně vysvětleno na následujících řádcích.

Potřeba měření výkonu se objevila v 18. století spolu s vynálezem parního stroje. Výkon je skalární veličina (plně určená pouze číselnou hodnotou), která udává množství práce za jednotku času. Obecně vzato měříme výkon stroje – tedy například spalovacího motoru – ve wattech. Konkrétně u spalovacích motorů v dnešních automobilech měříme jejich výkon v kilowattech (zkratka kW). Tato jednotka měření výkonu je pojmenována po Jamesi Wattovi – velikánovi průmyslové revoluce a průkopníkovi masového využití parního stroje. Jeden Watt výkonu je roven jednomu Joulu spotřebované energie za jednu sekundu.

Existují různé metody měření výkonu spalovacího motoru. Indikovaný výkon měří množství práce ve vnitřním prostoru válce při zanedbání ztrát. Efektivní výkon se měří v místě odběru. U spalovacího motoru tedy na konci klikové hřídele. Efektivní výkon zohledňuje ztráty způsobené například třením nebo odporem pracovní náplně válce. Reálný výkon motoru může být ovlivněn poměrem vzduchu a paliva ve spalované směsi, atmosférickou teplotou, tlakem a vlhkostí.

Přepočet kilowatt na koňskou sílu

Paradoxně právě James Watt, po kterém je pojmenována jednotka výkonu, do měření výkonu přinesl zmatek v podobě jednotky koňské síly. V Anglii 18. století bylo velmi obtížné demonstrovat výhody spalovacího motoru, jelikož spousta lidí si nedovedla jejich výkon dost dobře představit. Proto James Watt přišel s měřením výkonu v koňské síle. Jedna koňská síla je rovna výkonu koně zvedajícího břemeno vážící 180 lb, která ujde 144 koleček o poloměru 12 stop během jedné hodiny.

Pro převod koňské síly na kilowatty v praxi používáme koeficient 0,746. Pokud chceme převést kW na koně, použijeme obdobně koeficient 1,341. Například motor typický pro naftovou Škodu Octavii o výkonu 77 kW má podle našeho přepočtu výkon necelých 104 koňských sil (77 x 1,341 = 103,26).

Některé zdroje uvádí výkon motoru v HP případně PS. Jaký je tedy převod kW na HP? Zde je to jednoduché. HP je pouze anglická zkratka pro horse power (koňskou sílu) - přepočet je tedy stejný jako v příkladu uvedeném výše. Podobně je to se zkratkou PS, která pochází z německy mluvících zemí, a vychází ze slova pferdestärke – koňská síla.

Rozdíl koňské síly v různých zemích

Mezi jednotkami PS a HP je přece jen nepatrný rozdíl, jelikož při jejich zavádění byl použit pokaždé jiný typ koně. Lišily se také definice libry a stopy. Pokud mluvíme o PS, jedná se o metrickou koňskou sílu. Pro převod používáme mírně upravený koeficient 1 kW = 1,359 PS. A obráceně 1 PS = 0,735 kW. V případě HP mluvíme o mechanické koňské síle. Metrická koňská síla je z pravidla používána v Evropě, Jižní Americe a Asii. Mechanická koňská síla je používána ve Velké Británii, USA a bývalých zemích Commonwealthu.

Jelikož rozdíl mezi mechanickou a metrickou koňskou sílou je relativně malý, často se rozdíl v těchto jednotkách nebere v potaz. Abychom si dokázali představit rozdíl, který může vzniknout použitím jiných jednotek koňské síly, uveďme jako příklad Volkswagen Golf GTI. Jeho výrobce uvádí výkon motoru 292 hp neboli 300 PS. Tento rozdíl je zanedbatelný, vezmeme-li v potaz, že v reálném životě může být výkon automobilu ovlivněn povětrnostními vlivy nebo kvalitou paliva.

Na cestách dnes opravdového koně potkáme jen výjimečně, proč tedy stále používáme pro vyjádření výkonu motoru koňskou sílu? Dokonce i hlavní organizace německých motoristů ADAC používá ve svých materiálech jak jednotku kilowatt, tak koňskou sílu. Často je obtížné určit, zda je výkon skutečně uveden v mechanické či metrické koňské síle. Jak je to například s automobily dovezenými z Německa do Velké Británie? Někteří odborníci dokonce uvádějí, že nejpřesnější metodou, jak sledovat výkon motoru je měřit sílu a rozložení točivého momentu. Ať tak či tak, nezdá se, že by některá z používaných jednotek byla výrazně častěji používaná než jiná.

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně