Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Měření tlaku v pneumatikách: Drahé, povinné, ale bezpečné

Měření tlaku v pneumatikách je dnes již běžně zavedeným způsobem, jak předejít nejen vážným dopravním nehodám, které jsou v mnoha případech způsobeny právě nízkým tlakem v pneumatikách, ale také úniku CO2 do ovzduší.

Právě z těchto hlavních důvodů zavedla Evropská unie v roce 2014 systém pro měření tohoto tlaku jako povinnost do všech aut.

Některé značky dokonce Evropskou unii v tomto ohledu předběhly. Model BMW 7 (E38) měl tento systém nainstalován již v roce 1998, Renault Laguna dokonce už v roce 2001 a Volkswagen Touareg jej měl k dispozici v roce 2002. Ale zpět k regulím Evropské unie.

Povinná výbava a její druhy

Evropská unie v roce 2014 deklarovala, že veškeré vozy mají povinnost být vybaveny takzvaným systémem pro kontrolu tlaku v pneumatikách, který je označován také anglickou zkratkou TPMS. Tento systém je schopen řidiče informovat o změně tlaku v pneumatikách, a to v reálném čase. V momentě, kdy se tento tlak změní a zejména když klesne pod nebezpečnou hranici, systém řidiče okamžitě upozorní. Toho tento systém získává díky senzorům, které jsou spojeny s jednotlivými ventilky umístěnými přímo na discích, přesné a okamžité informace o tlaku pneumatik. Tomuto druhu sledování se říká přímý systém, najdete jej ve vozech takových značek, jako jsou Ford, Renault, ale také Kia nebo Toyota.

Hlavní výhodou tohoto sytému je zaznamenávání tlaku v jednotlivých pneumatikách. Díky tomu víte, která pneumatika je kritická, a vyžaduje potřebný servis. Tímto systémem můžete dokonce monitorovat také rezervní pneumatiku, také zde se nacházejí senzory a pokud je pneumatika ve voze, budete vždy znát její přesný tlak. Systém vás navíc upozorní také na pozvolný únik vzduchu, který může být po určité době nebezpečný. U přímého systému je nutné spárovat řídící jednotku se snímači (pokud je vyměňujete), zatímco mnohé nové modely jsou schopné toto provést automaticky. V jiných případech se musíte obrátit na servis, a to už není zrovna levná záležitost. Do peněženky vám vleze také kontrola jak stavu baterie, tak těsnosti senzorů.

Druhou možností je využívání systémů ABS a ESP, které porovnává funkce kola, jako jsou rychlost otáčení a jeho vibrace. Tento systém je pomalejší, avšak podstatně levnější způsob pro kontrolu tlaku v pneumatikách. Systém postupně analyzuje data z těchto dvou systémů a dále je předává do palubního počítače, kde opět řidič vidí stav tlaku pneumatik. Tento systém najdete ve vozech Škoda, BMW, ale také Volkswagen a Mercedes.

Důležitost a bezpečnost

Ať již zvolíte vůz s přímým, nebo nepřímým systémem pro měření tlaku, berte na vědomí jediné: Jedná se sice o drahé systémy, ty ale mají svou důležitost. Pokud není pneumatika správně nahuštěná, může být silně ovlivněna brzdná dráha celého vozu, právě to je onen hlavní bezpečnostní důvod. Vaše brzdná dráha je zejména v krizových situacích zásadně důležitá. Správný tlak v pneumatikách je proto opravdu důvodem pro záchranu lidských životů, ať již vašich, nebo řidičů a chodců ve vaší blízkosti. Zároveň je bráno v potaz životní prostředí, a to konkrétně s ohledem na spotřebu paliva, ta může být ve špatně natlakovaných pneumatikách zvýšena až o pět procent. To je špatné jak pro planetu, tak pro vaši peněženku.

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně