Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Naftový motor

Kupujeme-li nový vůz, vybíráme také podle toho, zda má pod kapotou motor zážehový nebo vznětový, tedy benzinový nebo naftový. Tyto dva druhy paliva se samozřejmě liší jak procesem spalování paliva, tak výkonem a cenou používaného paliva.

Jak vůbec takový spalovací motor funguje? Motor auta je spalovací zařízení, které spaluje buď benzín nebo naftu, případně jiná paliva, a mění je na energii, která pohání motorové vozy. Jak již bylo uvedeno, existuje více typů spalovacích motorů. Rozlišujeme totiž motor auta s vnitřním spalováním a motor auta s vnějším spalováním. Jak funguje motor auta s vnějším spalováním? Tento typ motoru mají především parní stroje, protože spalování paliva probíhá mimo motorový prostor. Jinak je tomu ale u motoru s vnitřním spalováním, kde se spaluje palivo přímo v motoru. Tento druh spalovacího motoru najdeme u většiny vozů. Jeho velkou nevýhodou je vytváření emisí a s tím spojené znečištění prostředí. Jediná vozidla, která nevytváří emise, jsou elektromobily, které se dnes již stávají standardem. Dále motory dělíme dle paliva na zážehové a vznětové motory. Vznětový neboli dieselový motor bude tématem tohoto článku. Pro správný chod naftového motoru je třeba pravidelně měnit motorový olej. Zde si mimo jiné řekneme, jak probíhá taková výměna motorového oleje a podle čeho se motorový olej vybírá. Zároveň si vysvětlíme význam značek na olejích.

Nejlepší naftový motor

Naftový motor neboli vznětový motor využívá pro svůj chod naftu. Dieselový motor je v porovnání s benzinovým hlučnější, ale také silnější, a dá se říci, že i efektivnější. Nejlepší naftový motor se těžko určuje, záleží na typu vozu. V zásadě rozlišujeme naftový motor dvoudobý a čtyřdobý. Na rozdíl od benzinové motoru je palivo do naftového motoru dopravováno mimo vzduch čerpadlem. Často narazíme na vznětové motory vylepšené turbodmychadlem pro vyšší výkon vozidla.

Jaký motorový olej je ten nejvhodnější?

Na obalu motorových olejů najdeme různá označení, písmena a čísla bez vysvětlivek. Kvalitní motorový olej je ovšem pro správný chod a funkčnost motoru velice důležitý, proto bychom se měli o těchto označeních kvality dostatečně informovat předtím, než motorový olej koupíme a vyměníme. Pravidelná a včasná výměna motorového oleje zajistí zvýšení jeho chladicí, těsnicí a antikorozní funkce, a tedy i prevenci možných technických závad. K většině vozů dostaneme i praktický manuál, ve kterém jsou stanovené doporučované parametry oleje. Velmi důležitým údajem je třída viskozity na stupnici SAE, která obsahuje celkem 12 tříd a dělí oleje dle jejich vlastností a podle toho, do jakého počasí jsou vhodné. Univerzální viskozita do nízkých i vysokých teplot je například třída 5W-50. Jako další nás bude zajímat výkonnostní parametr z písmen A,B,C a číslic 1 až 5. Tato kombinace označuje typ paliva. Podle těchto kritérií poznáme, zda je olej dostatečně kvalitní.

Frekvence výměny oleje v naftovém motoru

Interval výměny oleje ve spalovacím motoru závisí především na jízdních podmínkách vozu. Pokud jezdíme denně pouze po městě a motor auta se tak nestihne dostatečně zahřát, měli bychom olej měnit častěji a nepřekročit hranici 20 tisíc kilometrů. U naftových motorů se doporučuje olej měnit již po maximálně 15 tisících kilometrů, kdy končí účinnost aditiv, která motor čistí. V naftě se poté začnou usazovat saze a čistota, funkčnost motoru tak klesá a s zároveň se zvyšuje možnost technických závad na voze.

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně