Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Nosič kol na páté dveře

Jsme-li fandové cyklistiky a občas si kolo rádi vezmeme s sebou na dovolenou nebo do přírody, určitě už jsme narazili na problém, jak naše kolo snadno a bezpečně převézt v autě. Pokud nemáme velký kufr, varianta převozu v interiéru vozu nepřipadá v úvahu.

Pak nám nezbývá nic jiného, než se podívat po dalších možnostech přepravy jízdních kol. Existují nejméně tři způsoby, jak kolo transportovat. V tomto článku si řekneme výhody a nevýhody jednotlivých nosičů kol. Jak funguje nosič kola a který ze tří typů by doporučil odborník?

Druhy nosičů kol

V zásadě rozlišujeme tři základní druhy nosičů: nosič na střechu, na kouli a nosič kol na páté dveře. Poslední jmenovaný nosič je ze všech tří pravděpodobně nejméně univerzální, kupuje se totiž přímo na příslušný model vozu. Pokud budeme chtít nosič kol připevnit na tažné zařízení, nesmíme v takovém případě zapomenout, že bude nosič vyžadovat vlastní SPZ. Jak je to se spotřebou paliva? Zvýší se při použití nosiče kol? Záleží jaký typ nosiče používáme. Je ovšem známo, že střešní nosič kol dá autu trochu víc zabrat a spotřeba paliva se tak může mírně zvýšit. Právě tento převoz kol je zřejmě tím nejčastějším. Je totiž cenově nejpříznivější a můžeme ho pořídit za pár stovek. Jeho montáž probíhá podobně jako u nosiče na lyže, namontuje se na příčné nosiče a nemusíme se bát, že by kolo vypadlo. Oproti ostatním metodám má střešní nosič kol výhodu v tom, že se kolo při jízdě neušpiní, jako je tomu třeba u nosiče kol na páté dveře. Je velmi skladný a uveze dokonce až čtyři kola najednou. Nosič kol na páté dveře vozu má ovšem také své nesporné výhody. Vedle nízké pořizovací ceny je to i snadná přístupnost. Tento typ nosiče uveze až tři kola, což není vůbec špatná bilance. Pokud vezeme kola, musíme ovšem počítat s minimálním nebo aspoň ztíženým přístupem do kufru auta. Na druhou stranu ale nemáme u vyšších aut problém kola z nosiče dostat. Nejedná se o univerzální nosič, jeho typ musí tedy přesně odpovídat modelu vozu. U poslední možnosti, tedy nosiče na tažné zařízení, jsou kola zase vystavena nečistotám ze silnice. Na druhou stranu se ale jedná o asi nejsnazší způsob převozu kol, i když je nejdražší. Nutnost speciální SPZ nepotěší, kola se ovšem tímto způsobem převáží velmi snadno a bez jakéhokoli problému. Nezvyšuje se spotřeba paliva vozu a zaparkujeme s ním dokonce i v garáži, co víc si přát? Jde o univerzální řešení, které pojme celkem až čtyři jízdní kola. Při koupi nosiče kol tedy musíme zvážit hned několik faktorů: umístění, cenu, nosnost, montáž a spotřebu paliva. V tomto případě se určitě nevyplatí šetřit.

Musím s nosičem kol jezdit pomaleji?

Záleží na kvalitě střešního nosiče a na doporučení výrobce. Obecně ale platí, že bychom měli s nákladem jet rychlostí maximálně 90 kilometrů v hodině. Rozhodně nemůžeme řezat zatáčky, jak jsme běžně zvyklí. Vyplatí se myslet také na uzamčení nosiče proti krádeži. Zloději jsou velmi vynalézaví, proto není dobré uzamčení nosiče podceňovat.

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně