Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Letní a zimní pneumatiky

Přezutí pneumatik by se mělo provádět pravidelně, konkrétně dvakrát ročně, což samozřejmě není levná záležitost. Auto je totiž potřeba dovézt do autoservisu, kde se o výměnu z letních na pneumatiky zimní a zpět postarají, a to zkrátka bude něco stát.

Jak tedy na přezutí pneumatik co nejvíce ušetřit? A existuje test zimních pneu či test letních pneumatik, který by mi pomohl s výběrem té správné pneumatiky? Spousta motoristů v zimě z důvodu nepřízně počasí nejezdí a tak ani nepřezouvá, hodně řidičů také riskuje a jezdí celý rok na zimních, což se nedoporučuje kvůli sjetí vzorku pneumatik. Pneumatiky zimní se tak stanou brzy letními. Jezdit na letních pneumatikách se v zimním období nedoporučuje už vůbec, je to dokonce často až nemožné a na ledovce auto jede doslova tam, kam se mu zachce. Proto není radno si zahrávat s bezpečností nás ani ostatních účastníků provozu. Zde je pár tipů, jak na letní a zimní pneumatiky a jejich přezutí. A jak postupovat při prasklé pneumatice?

Výměna pneumatik: Svépomocí nebo v pneuservisu?

Hodně chlapů si dokáže pneumatiky na autě vyměnit svépomocí. Ušetří tak peníze, ale musí investovat svůj čas. Na výměnu stačí obyčejný zvedák a klíč na kola a samozřejmě i trochu té fyzické zdatnosti. Většina řidičů, mužů i žen, ale sází na jistotu a dává přednost osvědčenému pneuservisu, kde jim pneumatiky přezuje profík za několik dní.

Co stojí v zákoníku

Když přijde zimní období a podmínky na silnici to vyžadují, jsme ze zákona povinni vyměnit pneumatiky letní na pneumatiky zimní a jezdit na zimních s hloubkou vzorku nejméně 4 mm. Toto ovšem platí pouze v případě, že zrovna padá sníh nebo je ledovka. Pokud je v některý zimní den jasno a vozovka je suchá, toto pravidlo neplatí a můžeme používat pneumatiky letní. Odborníci ovšem doporučují přezout s předstihem, a to již s nástupem prvních chladnějších dnů. Počasí je totiž často nevyzpytatelné.

Přezutí na discích nebo celá kola?

Věčné dilema. Je lepší přezout jen pneumatiky z disků nebo mít připravené kompletně jiné pneumatiky zimní? Ani odborníci se neshodnou na tom, jaká možnost je tou nejvhodnější. Přirozenou odpovědí by bylo pouze vyměnit pneumatiky na discích. Ovšem takováto výměna je pneuservisu dražší, než výměna celých pneumatik, a i samotné disky se z častého přehazování časem opotřebují. Ideální a levnější variantou je tedy mít dvě kompletní sady pneumatik – jednu sadu zimních a jednu sadu letních.

Sledujme homologaci a nekupujeme zajíce v pytli

Obecně se dá říct, že přezutí menších pneumatik je levnější, než je tomu u pneumatik širokých a nízkých. Ty sice vypadají často robustněji a esteticky lépe, jejich koupi by ovšem měl každý zvážit. Řídíme-li se údaji v technickém průkaze, máme vyhráno. Právě tam se nachází druhy povolených ráfků a pneumatik pro náš vůz a jejich konkrétní parametry. Když tedy nakupujeme nové pneumatiky zimní, sledujeme tyto specifikace a nenaletíme hned na rádoby výhodné nabídky, které ve skutečnosti nemusí být ani tak kvalitní, jak se prezentují. Je nutné pečlivě sledovat homologaci pneumatik a nekupovat zajíce v pytli.

Jak uskladnit pneumatiky

Sadu pneumatik, které momentálně nepoužíváme, bychom měli skladovat nejlépe v tmavé chladné místnosti. Kompletní sadu kol bychom měli skladovat naskládanou na sobě naležato. Další možností je také si nechat pneumatiky uskladnit v některém z pneuservisů, který tuto extra službu nabízí. Při přezutí je třeba si dávat pozor na několik věcí. I když necháváme přezutí pneumatik na automechanicích, je tu několik věcí, které bychom po nich měli překontrolovat. Jednou z nich je správné utažení šroubů. Ty nesmí při jízdě odpadnout, jejich správné dotažení je tedy doslova klíčové. Pokud pomineme správnou instalaci kol, zkontrolovat bychom měli také správný tlak namontovaných kol. Pokud se nám tedy na nových kolech něco nezdá, vrátíme se do servisu a poprosíme o pomoc.

Prasklá pneumatika – co teď?

Přestože jsou moderní pneumatiky vysoce kvalitní, může se nám na cestách přihodit nepříjemnost v podobě prasklé pneumatiky. Pro mnohé z nás je to doslova noční můra. Defektům pneumatiky se dá ovšem v některých případech předejít, a to důkladnou kontrolou před jízdou. Když už se nám ale přihodí nepříjemnost tohoto typu a pneumatika neustojí terénní podmínky, je nutné ji opravit.

Lze defektu nějak předejít?

Rozbití pneumatiky se dá často předejít pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách. Hlavně pokud se chystáte na dlouhou cestu v horkých letních dnech, je třeba toto zkontrolovat, abyste předešli případným nehodám. Obecně se dá říct, že jezdit na pneumatikách, které jsou podhuštěné, zvyšuje šanci na havárii. Ani přetížení vozidla nákladem nepomáhá. Pokud možno bychom neměli jezdit po kamenitých a nekvalitních cestách, ani po krajnici. Tím vším se zvyšuje riziko protržení pneumatiky a následná nutnost opravy. Riziko proražení stoupá i s opotřebením pneumatik.

Opravná sada na pneumatik

Asi nejlevněji a nejrychleji se defekt na pneumatice opraví pomocí speciální lepicí sady na pneumatiky. Jde o velmi rychlé řešení a s nízkými pořizovacími náklady. Tuto sadu najdeme na každé benzinové pumpě a je rozhodně dobré ji mít na cestách při sobě. Jelikož se jedná pouze o provizorní řešení, doporučuje se rozumnou rychlostí ihned odjet do pneuservisu.

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně