Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Sekvenční převodovka

Sekvenční převodovka neboli SMT či SMG je jeden ze způsobů řazení osobních automobilů. Sekvenční převodovka se zakládá na klasické manuální převodovce, ovšem ovládá se elektronicky buď na volantu nebo jemnými pohyby samotné převodovky.

Jedná se o poměrně moderní systém řazení, u kterého není nutné používat zároveň spojku, to je také důvod, proč spojka často u vozů se sekvenční převodovkou úplně chybí. Tento typ převodovky získává postupně na popularitě, první prototyp se začal vyrábět po roce 1980 u vozů Formule 1, kde byl rychlý převod rychlosti pro jízdu zásadní. Dnes se ale sekvenční převodovka běžně užívá i u osobních automobilů sportovního typu, jako je například Lamborghini.

Jak funguje sekvenční převodovka?

Na jakém principu ale taková sekvenční převodovka pracuje? Je to jednoduché. Každá převodovka se skládá z hnací a hnané hřídele, které spojují ozubená kolečka. Každé z nich zastupuje jeden rychlostní stupeň. Jakmile se ozubené kolečko spojí s hřídelí, dojde k převodu rychlostního stupně u vozu. Na tomto principu funguje i klasická manuální převodovka.

Jak často by se měla provádět výměna oleje v sekvenční převodovce?

Stejně jako motor, i převodovka potřebuje čas od času promazat, aby co nejdéle správně pracovala bez jakýchkoli větších technických závad. Je nutné tedy v ní pravidelně měnit olej. Jak často měnit olej v převodovce závisí na několika faktorech. Jelikož je ale kvalitní olej pro správný chod a bezvadnou funkčnost převodovky zásadní, neměli bychom jeho pravidelnou výměnu podceňovat. Důležité je si hlídat pravidelný interval výměny oleje v převodovce. Spousta řidičů na tento úkon v rámci pravidelných servisních prohlídek zapomíná. To se ale nedoporučuje. Může se totiž stát, že olej z převodovky uniká a my na to můžeme přijít příliš pozdě. Doporučený interval výměny se liší od výrobce k výrobci, ovšem obecně platí, že bychom olej měli měnit spíše častěji a nepřekročit hranici 60 tisíc kilometrů. Někteří výrobci doporučují olej měnit dokonce až po 100 tisících kilometrů, jiní tvrdí, že by se měl olej v převodovce měnit současně s motorovým olejem, tedy maximálně na hranici 30 tisíc kilometrů. Výměnu oleje v sekvenční převodovce zvládneme buď sami, nebo navštívíme specialistu.

Jak zkontrolovat či vyměnit převodový olej: Návod

Chystáme-li se zkontrolovat množství oleje v převodovce, měli bychom vůz postavit na vodorovnou plochu. Kontrole by mělo předcházet krátké odstavení vozu. Hladina oleje se dá důkladně zkontrolovat pouze za předpokladu, že je vůz v klidu. Naopak u výměny oleje je vhodné vůz zahřát. Výměna a kontrola oleje se provádí pomocí nalévací zátky na převodovce. Do zátky vložíme měrku. Pokud je hladina nižší než pět mm pod okrajem, olej se třeba doplnit. Při výměně oleje je nutné odšroubovat vypouštěcí zátku a nechat starý olej vytéct ven do poslední kapky. Výměna oleje v sekvenční převodovce není jediným opomíjeným servisem. Pokud si necháme v autoservise měnit tento olej, pak rovnou poprosíme o výměnu oleje motorového. Jde o poměrně jednoduchý úkon, který zabere jen pár minut a ušetří nám starosti.

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně