Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Univerzální pneumatiky

Tradičně se přezutí pneumatik provádí pravidelně dvakrát ročně, což samozřejmě není zrovna levná záležitost. Je totiž potřeba auto dovézt do autoservisu, kde se o výměnu pneumatik z letních na pneumatiky zimní a naopak postarají, a to zkrátka bude něco stát.

Jak tedy na přezutí pneumatik co nejvíce ušetřit? Mnoho řidičů přes zimu z důvodu mrazů a sněhu nejezdí pokud možno vůbec, a tak ani nepřezouvá, dost řidičů zase riskuje a jezdí celý rok na zimních pneumatikách, což se nedoporučuje kvůli možnému sjetí vzorku pneumatik. Zimní pneumatiky se tak stanou brzy letními. Jezdit na letních pneumatikách v zimním období může být velmi nebezpečné, proto není radno si zahrávat. Co kdyby ale bylo možné používat stejné univerzální pneumatiky v létě i v zimě? Existují pneumatiky celoroční? Pojďme si představit všechny možnosti.

Co říká zákon?

Mnoho z nás si dokáže pneumatiky na autě vyměnit svépomocí. Na výměnu stačí obyčejný zvedák a klíč na kola a samozřejmě i trochu té fyzické zdatnosti. Většina řidičů ale sází na jistotu a dává přednost osvědčenému pneuservisu. Když přijde zima a podmínky na silnici se zhorší, pak jsme ze zákona povinni vyměnit pneumatiky letní na pneumatiky zimní a jezdit na zimních s hloubkou vzorku nejméně 4 mm. Toto ovšem platí pouze v případě, že zrovna padá sníh nebo je ledovka.

Homologace vede

Obecně se dá říct, že přezutí menších pneumatik je levnější než širokých a nízkých. Ty sice vypadají často robustněji a esteticky lépe, jejich koupi by si ovšem měl každý zvážit sám. Řídíme-li se údaji v technickém průkaze, máme vyhráno. Právě tam se nachází druhy povolených ráfků a pneumatik pro náš vůz a jejich konkrétní parametry. Když tedy nakupujeme nové zimní pneumatiky, sledujeme tyto specifikace a nenaletíme hned na rádoby výhodné nabídky pneu, které ve skutečnosti nemusí být ani tak kvalitní, jak se prezentují. Je nutné správně sledovat homologaci pneumatik a nekupovat zajíce v pytli. Co když chci jen jednu sadu pneumatik na zimu i léto?

Univerzální pneumatiky: Ano, nebo ne?

Novinkou a stále oblíbenější alternativou jsou takzvané univerzální pneumatiky, které není třeba přezouvat. Výhody pneumatiky celoroční jsou jasné, nemusíme se zabývat skladováním zimní nebo letní sady obutí a můžeme přezutí pneu úplně vypustit z hlavy. Má tato alternativa také nějaká negativa? Ač nám tento druh pneumatiky nabízí možnost jezdit celoročně na jedné sadě pneu, odborníci od univerzálních pneumatik často odrazují a doporučují řidičům klasické letní a zimní sady. V testech se totiž univerzální pneumatiky neumísťují zrovna na prvních příčkách. Pokud tedy nechceme hazardovat s naší bezpečností, vsadíme na jistotu v podobě dvou sad pneumatik. Ale jestli si přeci jen chceme ušetřit stres s přezouváním pneu, můžou být univerzální pneumatiky právě pro nás. Tento typ pneumatiky se hodí především na městské popojíždění a je určen pro spontánní řidiče. Jestliže si přeci jen nejsme jistí volbou, necháme si poradit od odborníka v servise.

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně