Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Zimní aditiva do nafty

Máme-li doma vůz s naftovým motorem, je naší povinností se o něj také odpovídajícím způsobem starat, aby nám naftový motor vydržel co nejdéle čistý a výkonný a abychom zároveň zamezili přílišné spotřebě nafty. Naftový motor auta je spalovacím zařízením, které spaluje palivo a mění ho na energii.

Ta pak vozidlo pohání. Dieselový motor je motorem s vnitřním spalováním, kde se spaluje palivo přímo v motorovém prostoru. Tento typ spalovacího motoru najdeme u většiny vozidel. Jeho jedinou nevýhodou je utváření škodlivých emisí a s tím spojené znečištění životního prostředí. Pro jeho správný chod je nutno pravidelně měnit motorový olej. Aby motor šlapal jak má, je dobré do něj také přidávat takzvaná aditiva. Pojďme si říct, co vlastně aditiva jsou a jakou mají funkci. Jsou zimní aditiva do nafty nutností nebo nejsou vůbec důležitá?

Jak pracuje naftový motor

Naftový motor neboli vznětový motor využívá pro svůj chod naftu. Dieselový motor je v porovnání s benzinovým hlučnější, ale také silnější a dá se říci, že i výkonnější. Nejlepší naftový motor se těžko určuje, záleží na typu vozu. V zásadě rozlišujeme naftový motor dvoudobý a čtyřdobý. Na rozdíl od benzinové motoru je palivo do naftového motoru dopravováno mimo vzduch čerpadlem. Často narazíme na vznětové motory vylepšené turbodmychadlem pro vyšší výkon vozidla.

Jaká jsou ta nejlepší zimní aditiva do nafty?

Zimní aditiva do nafty zlepšují mazací a čisticí vlastnosti nafty. Jestliže je do nafty budeme pravidelně přidávat, značně tak prodloužíme životnost naftového motoru a zamezíme také jeho rychlému zkorodování. Není tajemstvím, že zimní aditiva do nafty dokonce snižují spotřebu paliva. Aditiva dělíme podle sezóny na letní a zimní. Dalo by se říci, že zimní aditiva do nafty jsou jakousi nutností, aby nám motor v zimě nezamrzl. Jejich užívání se ale doporučuje po celý rok. Zimní aditiva se aplikují podle venkovních podmínek, většinou se ale nasazují už na podzim. Tato multifunkční přísada zvyšuje cetanové číslo nafty, tím snižuje spotřebu paliva a chrání celý palivový systém před korozí. Aditiva je dobré do nafty přidávat i z toho důvodu, aby se nezanášely trysky. Zároveň snižují hlučnost motoru. Účinnost aditiv vyprchá po zhruba 15 tisících kilometrů, poté je třeba nasadit aditiva nová, motor a celá soustava pak totiž nejsou dostatečně chráněny před vznikem nečistoty, koroze a dalších problémů. Jak se zimní aditiva do nafty aplikují? Aditivum se běžně promíchá s naftou v poměru 1:1000 a aplikace je skutečně jednoduchá, složka se totiž nalije přímo do nádrže při tankování paliva. Dnes už na trhu dokonce najdeme prémiová paliva s obsahem aditiv. Takové palivo je samozřejmě radost tankovat, neboť nám ušetří práci i čas v podobě dodatečného přidávání aditiv. Mezi nejlepší aditiva do nafty patří například značky VIF nebo Castrol.

Interval výměny oleje v naftovém motoru

U naftových motorů se doporučuje olej měnit již po maximálně 15 tisících kilometrů. Poté končí účinnost aditiv, která motor čistí a v naftě se začnou usazovat saze. Čistota a funkčnost motoru tak klesají a tím pádem se zvyšuje riziko technických závad na voze.

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně